Dojazd i nocleg dowożonych do kontrahenta pracowników w kosztach podatkowych

Fiskus pozwala na rozliczenie w podatkowych kosztach wydatków na dowożonych do kontrahenta pracowników.

Publikacja: 05.05.2016 07:13

Dojazd i nocleg dowożonych do kontrahenta pracowników w kosztach podatkowych

Foto: www.sxc.hu

Dobra organizacja pracy pozwala wykonywać zawarte umowy. Dzięki temu przedsiębiorca uzyskuje przychody z działalności gospodarczej. Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach dotyczącej rozliczenia świadczeń dla pracowników.

Wystąpił o nią przedsiębiorca działający w branży mięsnej. Na terenie całej Polski świadczy usługi dla różnych zakładów. Zajmuje się m.in. rozbiorem mięsa i produkcją wędlin. W swojej firmie zatrudnia Polaków i Ukraińców. Zapewnia im dowóz do miejscowości, w których są świadczone usługi. Finansuje też zakwaterowanie, np. w hotelach pracowniczych czy domach mieszkalnych.

Przedsiębiorca argumentuje, że musi dowozić swoich pracowników do miejsca zlecenia, gdyż w regionach, w których wykonuje usługi, nie ma wykwalifikowanej kadry (potwierdzają to dokumenty z urzędów pracy z danego obszaru). Musi też zagwarantować im nocleg.

Dzięki takiej organizacji pracy może realizować zawarte umowy i osiągać przychody z działalności gospodarczej. Poza tym zapewnienie dojazdu i zakwaterowania gwarantuje bezpieczne i higieniczne warunki pracy. Zatrudnione osoby nie mają żadnej swobody w zarządzaniu i rozporządzaniu tymi świadczeniami, wykorzystują je w konkretnym celu: wykonania swoich pracowniczych obowiązków. Reasumując, poniesione przez przedsiębiorcę wydatki są – jego zdaniem – kosztem uzyskania przychodów.

Fiskus zgodził się z tym stanowiskiem. Podkreślił, że wydatki mogą być podatkowym kosztem wtedy, gdy mają związek z przychodami.

W opisanej przez przedsiębiorcę sytuacji taki związek występuje. Dowóz i zakwaterowanie pracowników są bowiem niezbędne do zapewnienia właściwych warunków pracy oraz umożliwiają prawidłowe jej wykonanie. Wykonywanie powierzonych pracownikom zadań jest zaś niezbędne do utrzymania dalszej współpracy z kontrahentami. A to przekłada się na uzyskiwane przychody.

Katowicka Izba Skarbowa zastrzegła jednak, że dokładna weryfikacja zasadności rozliczenia poniesionych wydatków w kosztach uzyskania przychodów jest możliwa tylko w toku ewentualnego postępowania podatkowego. Podkreśliła też, że przedsiębiorca musi należycie je udokumentować. Nie może się ograniczyć tylko do faktur (rachunków) stwierdzających wysokość poniesionych wydatków. Powinien mieć dowody umożliwiające bezsporne ustalenie związku przyczynowo-skutkowego z przychodami.

numer interpretacji: IBPB-1-1/ 4511-232/16/SG

Dobra organizacja pracy pozwala wykonywać zawarte umowy. Dzięki temu przedsiębiorca uzyskuje przychody z działalności gospodarczej. Takie wnioski można wyciągnąć z interpretacji Izby Skarbowej w Katowicach dotyczącej rozliczenia świadczeń dla pracowników.

Wystąpił o nią przedsiębiorca działający w branży mięsnej. Na terenie całej Polski świadczy usługi dla różnych zakładów. Zajmuje się m.in. rozbiorem mięsa i produkcją wędlin. W swojej firmie zatrudnia Polaków i Ukraińców. Zapewnia im dowóz do miejscowości, w których są świadczone usługi. Finansuje też zakwaterowanie, np. w hotelach pracowniczych czy domach mieszkalnych.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara