Czy opłaty licencyjne na rzecz podmiotu powiązanego są kosztem

Spółka nie rozliczy w rachunku podatkowym płatności za licencje na rzecz podmiotu powiązanego, niezależnie od tego, kto jest ich właścicielem. Wyłączenie to nie dotyczy natomiast wydatków na usługi informatyczne.

Publikacja: 30.04.2018 05:50

Czy opłaty licencyjne na rzecz podmiotu powiązanego są kosztem

Foto: Fotolia.com

Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 marca 2018 r. (0111-KDIB1-2.4010.441.2017.1.AW).

Komentowana interpretacja dotyczy rozumienia art. 15e ustawy o CIT, który od 1 stycznia 2018 r. wprowadził ograniczenie w zaliczaniu wydatków na usługi niematerialne do kosztów uzyskania przychodów. Przepis ten wprowadza otwarty katalog usług i transakcji podlegających ograniczeniom, jeśli płatności za nie dokonywane są na rzecz podmiotów powiązanych.

W wniosku o wydanie interpretacji podatnik zwrócił się o potwierdzenie stanowiska w zakresie wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów na mocy art. 15e ustawy o CIT wydatków na rzecz podmiotu powiązanego na:

1. usługi informatyczne (obejmujące m.in. utrzymanie serwera, zapewnienie funkcjonowania sieci Internet, VPN i WAN, wsparcie w zakresie zagadnień informatycznych, szkolenia personelu) świadczone na rzecz podatnika przez podmiot powiązany,

2. licencje dotyczące oprogramowania należącego do podmiotu powiązanego oraz

3. sublicencje dotyczące oprogramowania należącego do podmiotów trzecich.

W opinii podatnika wszystkie ww. wydatki powinny stanowić koszt uzyskania przychodu bez ograniczeń w zw. z art. 15e ustawy o CIT, gdyż nie podlegają dyspozycji tego przepisu. W odniesieniu do wydatków na usługi informatyczne wnioskodawca wskazał, że nie są one usługami wymienionymi w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT ani usługami do nich podobnymi. Stanowisko w zakresie wydatków na licencje dotyczące oprogramowania należącego do podmiotu powiązanego podatnik motywował celem wprowadzenia regulacji art. 15e, tj. przeciwdziałaniem agresywnej optymalizacji. Stwierdził przy tym, że w opisywanym stanie faktycznym do takiej optymalizacji nie dochodzi. Natomiast w uzasadnieniu stanowiska w zakresie wydatków na licencje dotyczące oprogramowania należącego do podmiotów trzecich wnioskodawca wskazał, że zgodnie z art. 15e ust. 10 ustawy o CIT wyłączenie z kosztów uzyskania przychodów ma zastosowanie tylko w przypadku, gdy płatności dokonywane są na rzecz podmiotu powiązanego, który jest ich rzeczywistym właścicielem. Jednocześnie podatnik twierdził, że rzeczywistym właścicielem płatności, o których mowa w punkcie 3, jest podmiot trzeci.

Ponadto, w odniesieniu do wydatków na oba rodzaje licencji, wnioskodawca twierdził, że są to należności bezpośrednio związane z wytworzeniem towaru, gdyż bez wykorzystania oprogramowania nie byłby w stanie efektywnie prowadzić swojej podstawowej działalności gospodarczej. Z tego względu, z uwagi na art. 15e ust. 11 pkt 1 ustawy o CIT wydatki te – w opinii podatnika – nie powinny być wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej uznał stanowisko podatnika w zakresie wydatków na usługi informatyczne za prawidłowe, podzielając jego argumentację, natomiast w zakresie obu rodzajów licencji – za nieprawidłowe. Dyrektor KIS stwierdził, że art. 15e ustawy o CIT nie uzależnia wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków na licencje ponoszone na rzecz podmiotów powiązanych od tego, jaki podmiot jest właścicielem licencji. Jednocześnie dyrektor KIS wskazał, że korzystanie z licencji nie przyczynia się w sposób bezpośredni do wytworzenia towarów przez podatnika, gdyż oprogramowanie objęte tymi licencjami jedynie wspiera proces produkcji, a nie go umożliwia.

Komentarz eksperta

Jakub Dąbrowski, konsultant w dziale prawnopodatkowym PwC

Stanowisko dyrektora KIS w zakresie wydatków na usługi informatyczne należy ocenić pozytywnie. Jest ono zgodne z literalną wykładnią przepisu, a także z linią orzeczniczą sądów administracyjnych. Orzeczenia te zapadały wprawdzie w odniesieniu do art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o CIT, jednak katalog tam zawarty zawiera wszystkie rodzaje usług wskazane w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT. Nie powinno zatem budzić wątpliwości, że koszty usług informatycznych nie są wyłączone z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 15e tej ustawy.

W przypadku stanowiska dyrektora KIS odnoszącego się do wydatków na licencje można się zgodzić z prymatem wykładni literalnej, zastosowanej przez dyrektora KIS, nad wykładnią celowościową (którą dyrektor KIS całkowicie pominął w uzasadnieniu interpretacji). Można się także zgodzić ze stwierdzeniem, że korzystanie z oprogramowania opisanego we wniosku nie przyczynia się bezpośrednio do wytworzenia towarów produkowanych przez podatnika (choć taka sytuacja może mieć miejsce, np. w przypadku know-how dla celów produkcji, por. interpretację dyrektora KIS z 19 lutego 2018 r., 0111-KDIB1-1.4010.192.2017.1.BK).

W odróżnieniu od tych argumentów stanowisko dyrektora KIS w odniesieniu do braku wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów wydatków na licencje na rzecz podmiotu niebędącego właścicielem rzeczywistym płatności może budzić pewne wątpliwości. Jednak po analizie przepisu art. 15e ust. 10 ustawy o CIT, na który powoływał się podatnik, wydaje się, że należy przyznać rację dyrektorowi KIS. Powoływany przepis mówi bowiem jedynie o płatnościach dokonywanych pośrednio na rzecz podmiotu powiązanego (a bezpośrednio na rzecz podmiotu niepowiązanego), będącego właścicielem rzeczywistym tych płatności. Nie odnosi się on natomiast do płatności bezpośrednio na rzecz podmiotu powiązanego, niebędącego właścicielem rzeczywistym płatności. Do takiej sytuacji nie odnoszą się także pozostałe uregulowania art. 15e ustawy o CIT, w związku z czym należałoby uznać, że sytuacja ta nie wyłącza zastosowania art. 15e ustawy o CIT.

Tak wynika z interpretacji dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 marca 2018 r. (0111-KDIB1-2.4010.441.2017.1.AW).

Komentowana interpretacja dotyczy rozumienia art. 15e ustawy o CIT, który od 1 stycznia 2018 r. wprowadził ograniczenie w zaliczaniu wydatków na usługi niematerialne do kosztów uzyskania przychodów. Przepis ten wprowadza otwarty katalog usług i transakcji podlegających ograniczeniom, jeśli płatności za nie dokonywane są na rzecz podmiotów powiązanych.

Pozostało 92% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego