Przedsiębiorcy coraz częściej angażują się w różnego rodzaju inicjatywy mające na celu zwiększenie rozpoznawalności ich firmy na rynku. Jedną z takich inicjatyw podejmowanych przez przedsiębiorców jest udzielanie wsparcia lokalnym klubom sportowym, które w zamian za wsparcie finansowe promują nazwę podmiotu sponsorującego, na przykład poprzez umieszczenie jego nazwy lub logo na strojach sportowych. Takie działanie może się przyczynić do wzrostu sprzedaży danego produktu czy usługi oferowanej przez przedsiębiorcę. Dodatkowo, środki przekazane na sponsorowanie klubu sportowego mogą, przy spełnieniu pewnych warunków, stanowić dla przedsiębiorcy koszty uzyskania przychodów jako koszty pośrednie, potrącane w dacie poniesienia.
Co wynika z ogólnej zasady
W myśl ogólnej zasady wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba zatem brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności. Ponadto, oceniając dopuszczalność ujęcia konkretnych wydatków po stronie kosztów uzyskania przychodów, konieczne jest uwzględnienie katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).
Pozytywny wizerunek...
Wsparcie finansowe klubu sportowego przybiera najczęściej formę tzw. sponsoringu. W przepisach podatkowych nie znajdziemy definicji pojęcia „sponsoring". Zgodnie ze słownikową definicją pojęcie to oznacza „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności". Próbę zdefiniowania pojęcia „sponsoring" podejmują również organy podatkowe. Przykładowo dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 17 sierpnia 2015 r. (IBPB-1-3/4510 -28/15/AW) określił sponsoring jako „jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku."
Sponsoring należy więc traktować jako jedną z form reklamy. Przez reklamę rozumie się „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług" (Słownik języka polskiego – PWN).
...i większa rozpoznawalność
Zasadniczo wydatki na reklamę podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Reklama ma bowiem pozytywny wpływ na rozpoznawalność firmy oraz oferowanych przez nią produktów i usług. Większa rozpoznawalność na rynku przyczynia się natomiast do zwiększenia obrotów firmy. Wydatki na reklamę spełniają zatem przesłanki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie wydatki związane z reklamą nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. A zatem również wydatki na sponsoring jako jedną z form reklamy można zaliczyć do kosztów podatkowych. Wydatki ponoszone na reklamę na mocy umowy sponsoringu są kosztami pośrednimi, które w świetle art. 15 ust. 4d ustawy o CIT co do zasady są potrącane w dacie poniesienia.