Logo na koszulce sportowca sponsor zaliczy do kosztów podatkowych

Gdy przedsiębiorca udziela sportowcom wsparcia finansowego np. w zamian za umieszczanie jego nazwy na plakatach i koszulkach zawodników, wydatki na ten cel ma prawo zaliczyć do kosztów podatkowych.

Aktualizacja: 29.04.2018 23:06 Publikacja: 29.04.2018 07:00

Logo na koszulce sportowca sponsor zaliczy do kosztów podatkowych

Foto: Fotorzepa, Piotr Nowak

Przedsiębiorcy coraz częściej angażują się w różnego rodzaju inicjatywy mające na celu zwiększenie rozpoznawalności ich firmy na rynku. Jedną z takich inicjatyw podejmowanych przez przedsiębiorców jest udzielanie wsparcia lokalnym klubom sportowym, które w zamian za wsparcie finansowe promują nazwę podmiotu sponsorującego, na przykład poprzez umieszczenie jego nazwy lub logo na strojach sportowych. Takie działanie może się przyczynić do wzrostu sprzedaży danego produktu czy usługi oferowanej przez przedsiębiorcę. Dodatkowo, środki przekazane na sponsorowanie klubu sportowego mogą, przy spełnieniu pewnych warunków, stanowić dla przedsiębiorcy koszty uzyskania przychodów jako koszty pośrednie, potrącane w dacie poniesienia.

Co wynika z ogólnej zasady

W myśl ogólnej zasady wynikającej z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia ich źródeł. Przy kwalifikowaniu poniesionych wydatków trzeba zatem brać pod uwagę ich celowość oraz potencjalną możliwość przyczynienia się wydatku do osiągnięcia przychodu, a także adekwatność do rzeczywistych potrzeb i zakresu prowadzonej działalności. Ponadto, oceniając dopuszczalność ujęcia konkretnych wydatków po stronie kosztów uzyskania przychodów, konieczne jest uwzględnienie katalogu kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów (art. 16 ust. 1 ustawy o CIT).

Pozytywny wizerunek...

Wsparcie finansowe klubu sportowego przybiera najczęściej formę tzw. sponsoringu. W przepisach podatkowych nie znajdziemy definicji pojęcia „sponsoring". Zgodnie ze słownikową definicją pojęcie to oznacza „finansowanie czegoś, często w zamian za reklamowanie własnej działalności". Próbę zdefiniowania pojęcia „sponsoring" podejmują również organy podatkowe. Przykładowo dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 17 sierpnia 2015 r. (IBPB-1-3/4510 -28/15/AW) określił sponsoring jako „jedną z form promocji, polegającą na skojarzeniu pozytywnego obrazu sponsorowanego ze sponsorem, którego znak towarzyszy imprezom lub działaniom sponsorowanej osoby lub instytucji. Sponsoring uznawany jest za formę reklamy, której przedmiotem jest firma i jej produkty. Sponsorowanie ma także kształtować pozytywny wizerunek firmy i popularyzować jej nazwę na rynku."

Sponsoring należy więc traktować jako jedną z form reklamy. Przez reklamę rozumie się „działanie mające na celu zachęcenie potencjalnych klientów do zakupu konkretnych towarów lub do skorzystania z określonych usług" (Słownik języka polskiego – PWN).

...i większa rozpoznawalność

Zasadniczo wydatki na reklamę podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów. Reklama ma bowiem pozytywny wpływ na rozpoznawalność firmy oraz oferowanych przez nią produktów i usług. Większa rozpoznawalność na rynku przyczynia się natomiast do zwiększenia obrotów firmy. Wydatki na reklamę spełniają zatem przesłanki określone w art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. Jednocześnie wydatki związane z reklamą nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy o CIT. A zatem również wydatki na sponsoring jako jedną z form reklamy można zaliczyć do kosztów podatkowych. Wydatki ponoszone na reklamę na mocy umowy sponsoringu są kosztami pośrednimi, które w świetle art. 15 ust. 4d ustawy o CIT co do zasady są potrącane w dacie poniesienia.

Coś za coś

Jednym z głównych elementów umowy sponsoringu jest zobowiązanie się sponsorowanego do podjęcia działań popularyzujących przedsiębiorcę poprzez: zamieszczanie nazwy sponsora na rozpowszechnianej liście sponsorów, ulotkach, plakatach, tablicach reklamowych, publikację podziękowań, rozpowszechnianie informacji o towarach sprzedawanych lub usługach świadczonych przez sponsora, używanie sprzętu, ubrań i innych przedmiotów z logo sponsora. Umowa sponsoringu, na podstawie której sponsorowany zobowiązuje się do wykonania ekwiwalentnego świadczenia wzajemnego o charakterze reklamowym to tzw. sponsoring właściwy. Gdy mamy do czynienia ze sponsoringiem właściwym, koszty jakie ponosi sponsor, co do zasady mogą w całości stanowić koszty uzyskania przychodów (zob. interpretację indywidualną dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 29 lipca 2012 r., IPPB5/423-379/12-4/RS). Istotne jest jednak przy tym, by świadczenie wzajemne sponsorowanego było tej samej wartości co wydatki poniesione przez sponsora.

Tak jak darowizna

Analizując możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na sponsoring nie sposób nie odnieść się również do sytuacji, w której sponsoring nie będzie pozwalał na rozpoznanie kosztów uzyskania przychodów. Taka sytuacja będzie miała miejsce w przypadku gdy sponsoring przybiera formę tzw. sponsoringu niewłaściwego. Ze sponsoringiem niewłaściwym mamy do czynienia w sytuacji, gdy sponsor nie otrzymuje żadnego świadczenia wzajemnego od podmiotu sponsorowanego lub gdy otrzymane świadczenie jest niższej wartości. W takim przypadku organy podatkowe pozwalają na traktowanie wydatków związanych ze sponsoringiem jako koszty uzyskania przychodów tylko do wysokości wartości usług reklamowych świadczonych przez sponsorowanego. W pozostałej części wydatki te powinny być traktowane jak darowizna. Ma to swoje poważne konsekwencje podatkowe. Zgodnie bowiem z art. 16 ust. 1 pkt 14 ustawy o CIT, przekazanych darowizn nie zalicza się do kosztów uzyskania przychodów.

Świadczenia muszą być określone w umowie

W celu wyeliminowania ryzyka uznania świadczenia przedsiębiorcy za darowiznę należy zatem pamiętać, aby wartość wzajemnych świadczeń stron została określona w umowie, przy czym wartość ta powinna odpowiadać wartości rynkowej. Należy mieć bowiem na uwadze, że samo wskazanie w umowie wartości świadczeń nie wyłącza możliwości weryfikowania zawartych w umowie ustaleń przez organy podatkowe w toku prowadzonego postępowania podatkowego.

Kiedy powstaje przychód

Może się także zdarzyć, że wartość świadczenia podmiotu sponsorowanego będzie przewyższała wartość świadczenia sponsora. Wówczas po stronie sponsora powstanie przychód ze świadczeń częściowo odpłatnych, o których mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy o CIT. Wartość takich świadczeń ustala się jako różnicę pomiędzy wartością tych świadczeń a odpłatnością ponoszoną przez podatnika.

Autor jest młodszym konsultantem podatkowym w ECDDP Sp. z o.o.

podstawa prawna: art. 12 ust. 1 pkt 2, art. 15 ust. 1 i 4d oraz art. 16 ust. 1 pkt 14 i 28 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2017 r., poz. 2343 ze zm.)

Przedsiębiorcy coraz częściej angażują się w różnego rodzaju inicjatywy mające na celu zwiększenie rozpoznawalności ich firmy na rynku. Jedną z takich inicjatyw podejmowanych przez przedsiębiorców jest udzielanie wsparcia lokalnym klubom sportowym, które w zamian za wsparcie finansowe promują nazwę podmiotu sponsorującego, na przykład poprzez umieszczenie jego nazwy lub logo na strojach sportowych. Takie działanie może się przyczynić do wzrostu sprzedaży danego produktu czy usługi oferowanej przez przedsiębiorcę. Dodatkowo, środki przekazane na sponsorowanie klubu sportowego mogą, przy spełnieniu pewnych warunków, stanowić dla przedsiębiorcy koszty uzyskania przychodów jako koszty pośrednie, potrącane w dacie poniesienia.

Pozostało 89% artykułu
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów