Rz: Firma wprowadza na rynek nowy produkt. Robi imprezę promocyjną, zaprasza kontrahentów. Czy może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów?
Aleksandra Kasińska-Skiba: Tak, jeśli impreza ma związek z działalnością gospodarczą, czyli gdy organizujemy ją po to, aby zareklamować swoją firmę i zachęcić do nabywania jej towarów lub usług. Przykładowo producent kosmetyków, wprowadzający na rynek nowy towar, może zorganizować jego prezentację.
Czy skarbówka nie uzna wydatków na taką imprezę za reprezentację wyłączoną z podatkowych kosztów?
Jest takie ryzyko. Wszystko zależy od rodzaju poniesionych wydatków i celu całej imprezy. Jeśli jest nim zaprezentowanie oferty firmy i jej reklama, to nie powinno być problemów z rozliczeniem. Inaczej będzie, jeśli organizujemy imprezę tylko po to, aby zaimponować klientom. Wtedy fiskus uzna, że jest to wyłączona z kosztów uzyskania przychodów reprezentacja.
Fiskus często wyrzuca z podatkowych kosztów wydatki na dodatkowe atrakcje towarzyszące imprezom reklamowym. Niedawno też opisywaliśmy wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego (z 28 marca br., II FSK 568/15, II FSK 536/15), z których wynika, że reprezentacją są występy artystyczne w czasie imprez promocyjnych. Czy firma powinna wyodrębniać takie wydatki?