fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

PIT i CIT: W jaki sposób rozliczyć wydatki na imprezę promocyjną

Fotolia
Firma wprowadza na rynek nowy produkt. Robi imprezę promocyjną, zaprasza kontrahentów. Czy może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów? Odpowiada Aleksandra Kasińska-Skiba doradca podatkowy, radca prawny, menedżer w kancelarii FL Tax.

Rz: Firma wprowadza na rynek nowy produkt. Robi imprezę promocyjną, zaprasza kontrahentów. Czy może zaliczyć te wydatki do kosztów uzyskania przychodów?

Aleksandra Kasińska-Skiba: Tak, jeśli impreza ma związek z działalnością gospodarczą, czyli gdy organizujemy ją po to, aby zareklamować swoją firmę i zachęcić do nabywania jej towarów lub usług. Przykładowo producent kosmetyków, wprowadzający na rynek nowy towar, może zorganizować jego prezentację.

Czy skarbówka nie uzna wydatków na taką imprezę za reprezentację wyłączoną z podatkowych kosztów?

Jest takie ryzyko. Wszystko zależy od rodzaju poniesionych wydatków i celu całej imprezy. Jeśli jest nim zaprezentowanie oferty firmy i jej reklama, to nie powinno być problemów z rozliczeniem. Inaczej będzie, jeśli organizujemy imprezę tylko po to, aby zaimponować klientom. Wtedy fiskus uzna, że jest to wyłączona z kosztów uzyskania przychodów reprezentacja.

Fiskus często wyrzuca z podatkowych kosztów wydatki na dodatkowe atrakcje towarzyszące imprezom reklamowym. Niedawno też opisywaliśmy wyroki Naczelnego Sądu Administracyjnego (z 28 marca br., II FSK 568/15, II FSK 536/15), z których wynika, że reprezentacją są występy artystyczne w czasie imprez promocyjnych. Czy firma powinna wyodrębniać takie wydatki?

NSA uznał, że wydatki na występy artystyczne lub inne atrakcje, które nie są związane bezpośrednio z kampanią promocyjną i prezentacją produktu, mają na celu jedynie wykreowanie pozytywnego obrazu spółki i stworzenie miłej atmosfery. Nie stanowią więc kosztów podatkowych. Jeśli firmy chcą rozliczać takie wydatki w kosztach, to muszą zorganizować występy tak, aby miały one jakiś związek z akcją reklamową, np. osoba rozpoznawalna (artysta) mogłaby opowiadać o swoich doświadczeniach z danymi produktami.

Jeśli takiego związku nie ma, to bezpieczniej jest rozdzielić wydatki związane z częścią merytoryczną i z dodatkowymi atrakcjami.

NSA nie zgodził się też na rozliczanie w podatkowych kosztach wydatków na uczestnictwo w imprezie rodzin zaproszonych osób. Dlaczego?

Zdaniem sądu, nie sposób uznać, że tego typu wydatki są reklamą i promocją produktów i usług spółki, a tym samym przyczyniają się do wzrostu jej sprzedaży. Zwróćmy jednak uwagę, że w tej sprawie mieliśmy do czynienia ze specyficznym asortymentem. Spółka zajmowała się bowiem produkcją autobusów, samochodów ciężarowych oraz maszyn budowlanych. Trudno więc przyjąć, że rodziny kontrahentów są zainteresowane takimi produktami. Inaczej byłoby, gdyby firma sprzedawała bardziej powszechne towary, np. artykuły spożywcze czy kosmetyki. Wtedy możemy argumentować, że reklama jest skierowana do wszystkich zaproszonych gości. ©?

—rozm. Przemysław Wojtasik

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA