Zwiększenie kosztów dopiero po zapłacie
- W zeszłym roku nie zapłaciliśmy kontrahentowi za wykonaną usługę. W związku z tym musieliśmy pomniejszyć koszty uzyskania przychodów. Należność została uregulowana w lutym. Czy koszty należy zwiększyć w rozliczeniu za zeszły rok czy za bieżący?
Firma powinna zwiększyć koszty w miesiącu, w którym zapłaciła kontrahentowi. Tak wynika z przepisów przejściowych nowelizacji, która zlikwidowała – od 1 stycznia br. – obowiązek korekty kosztów.
Przypomnijmy, że przepisy nakazujące taką korektę zostały wprowadzone 1 stycznia 2013 r. Wynikało z nich, że przedsiębiorca, który nie uregulował kwoty z faktury (albo innego dokumentu) w ciągu 30 dni od terminu płatności, musiał zmniejszyć swoje koszty uzyskania przychodów. Jeśli termin płatności był dłuższy niż 60 dni, to pomniejszenia dokonywało się z upływem 90 dni od zaliczenia tej kwoty do kosztów.
Korekta musiała być robiona na bieżąco (czyli w miesiącu, w którym upłynął 30- lub 90-dniowy termin). Jeśli przedsiębiorca później uregulował należność, to mógł ponownie zaliczyć ją do kosztów (też na bieżąco).
Obowiązek korekty zlikwidowała nowelizacja z 5 sierpnia 2015 r. (DzU z 2015 r., poz. 1197). Zgodnie z przepisami przejściowymi przedsiębiorcy, którzy zmniejszyli koszty przed 1 stycznia 2016 r., a później zapłacą kontrahentowi, mogą je wtedy powiększyć. Tak więc firma naliczy koszt dopiero w lutym (czyli w miesiącu zapłaty).