Rz: Czy firma, której skradziono firmową gotówkę, może zaliczyć stratę do kosztów uzyskania przychodów?
dr Michał Wilk: Generalnie tak. Straty gotówki są bowiem normalną konsekwencją prowadzenia działalności gospodarczej, nie ma też przepisu bezpośrednio wyłączającego je z kosztów podatkowych. Niezależnie od przyczyny, tzn. od tego, czy to jest kradzież, napad rabunkowy, błąd systemu informatycznego czy pomyłka pracownika.
Jakie warunki trzeba spełnić, aby zaliczyć wartość straty do kosztów?
Przez wiele lat zarówno w orzecznictwie, jak i inter pretacjach podkreślano, że strata może być kosztem, jeśli jest nieunikniona i powstaje niezależnie od woli przedsiębiorcy wskutek nieprzewidywalnych zdarzeń (mimo zachowania przez przedsiębiorcę należytej staranności). Okoliczności jej powstania powinny być przy tym należycie udokumentowane (m.in. po to, aby uzasadnić spełnienie wyżej wymienionych przesłanek).
Czy coś się zmieniło?