fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

CIT 2016: zeznanie z nowymi zasadami korekt

123RF
Do końca marca spółki kapitałowe muszą przekazać skarbówce rozliczenie roczne i zapłacić podatek.

W zeznaniu CIT-8 wykazujemy podatkowe przychody oraz koszty. Przy ich obliczaniu należy zwrócić uwagę na obowiązujące od 1 stycznia 2016 r. nowe zasady dokonywania korekt.

Chodzi o rozliczenie często występujących w transakcjach między firmami rabatów, zwrotów towarów czy zmian ustalonej wcześniej ceny. Do końca 2015 r. przepisy nie określały, jak w takich sytuacjach robić korekty. Fiskus twierdził, że wstecznie, niezależnie od ich przyczyn. Komplikowało to życie firmom, musiały bowiem często cofać się do zamkniętego już poprzedniego roku, ponownie liczyć podatek i składać deklarację. Czasami okazywało się, że wsteczna korekta powoduje powstanie zaległości w CIT.

Wtedy, kiedy faktura

Od 1 stycznia 2016 r. obowiązuje zasada, że jeśli pierwotna faktura jest prawidłowa, a korygującą wystawiamy z przyczyn powstałych już po transakcji, to można ją rozliczyć na bieżąco.

– W ten sposób rozliczamy rabaty, opusty, obniżki oraz podwyżki ceny. Korekty przychodów dokonuje się w miesiącu wystawienia faktury korygującej, zaś kosztów w miesiącu jej otrzymania – tłumaczy Janusz Menkina, właściciel biura rachunkowego.

Potwierdzają to interpretacje. O jedną z nich wystąpiła spółka z branży elektrycznej. Za osiągnięcie w zeszłym roku określonego poziomu zakupów dostała bonus. Sprzedawca jeszcze w 2016 r. wystawił fakturę korygującą. Wpłynęła do spółki już w 2017 r. W którym roku ją rozliczyć? W tym, w którym ją otrzymała (czyli w 2017 r.). Samo wystawienie przez kontrahenta faktury korygującej nie uprawnia spółki do dokonania korekty. Nie ma też znaczenia data wystawienia dokumentu (interpretacja nr 1462-IPPB6.4510.48.2017.1.AM).

Zwrot towarów

Czy podobnie jest przy zwrocie towarów?

– Także w tej sytuacji przepisy nakazują dokonać korekty przychodów w miesiącu, w którym została wystawiona faktura korygująca, natomiast kosztów wtedy, kiedy ją otrzymano – mówi Janusz Menkina. Dodaje, że można mieć wątpliwości, gdy zwrot towarów nastąpił w innym okresie rozliczeniowym niż wystawienie (otrzymanie) faktury. Towary muszą bowiem być ujęte, wycenione i rozliczone na koniec roku w spisie z natury. Niezależnie od momentu wystawienia faktury korygującej – tłumaczy ekspert.

Jeśli korekta spowodowana jest błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, robimy ją wstecznie (czyli w okresie uzyskania przychodu bądź powstania kosztu). Dotyczy to np. błędów w ilości towaru czy cenie.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: p.wojtasik@rp.pl

Jak rozliczyć faktury korygujące

Przykład 1:

Spółka A przez cały zeszły rok sprzedawała swoje produkty spółce B. W styczniu 2017 r. przyznała jej 10-proc. rabat dotyczący ubiegłorocznych dostaw. Fakturę korygującą wystawiła 31 stycznia. W tym miesiącu pomniejszyła swoje przychody, nie musi korygować rozliczenia za zeszły rok. Spółka B dostała fakturę korygującą w lutym, rozliczyła ją na bieżąco.

Przykład 2:

Spółka A kupiła we wrześniu 2016 r. firmowe wyposażenie od spółki B. Okazało się, że w fakturze błędnie została podana cena. Dlatego spółka B w styczniu 2017 r. wystawiła fakturę korygującą. Obie firmy muszą dokonać wstecznej korekty – spółka A kosztów, spółka B przychodów.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA