Krajowa Informacja Skarbowa rozstrzygnęła w interpretacji, w jaki sposób należy rozliczyć promocje.
Z pytaniem zwrócił się komandytariusz spółki komandytowej, którego udział w zyskach wynosi 49,99 proc. Spółka nie ma osobowości prawnej, dlatego podatnikami są wspólnicy. Płacą PIT od kwoty odpowiadającej udziałowi w zyskach. Spółka jest właścicielem nieruchomości. Co do zasady sprzedaje lokale mieszkalne w stanie deweloperskim. Na życzenie klienta możliwe jest jednak wykończenie pod klucz, m.in. malowanie pomieszczeń, ułożenie podłóg, zamontowanie drzwi wewnętrznych i wykończenie łazienek. Ze względu na dużą konkurencję rynkową spółka chce zorganizować akcję promocyjną. Zaoferuje klientom możliwość wykończenia lokalu w obniżonej cenie, np. 1000 zł.
Wnioskodawca chciał potwierdzić, że na gruncie ustawy o PIT jego przychodem będzie część przyjętej przez spółkę ceny promocyjnej odpowiadająca jego udziałowi w zysku spółki.
Druga kwestia dotyczyła kosztów uzyskania przychodów. Zapytał, czy może odliczyć część odpowiadającą jego udziałowi w zysku z całości wydatków poniesionych przez spółkę na nabycie elementów wykończenia i wyposażenia mieszkań.
Dyrektor KIS zgodził się z jego stanowiskiem. Wnioskodawca uznał, powołując się na wcześniejsze interpretacje podatkowe, że jego przychodem będzie część przyjętej przez spółkę ceny promocyjnej, proporcjonalna do udziału w zysku. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy o PIT przychodem z działalności gospodarczej są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. W tej sytuacji cena oferowana przez spółkę stanowi efekt udzielonej przez nią bonifikaty.