W 2018 r. spółka wystąpiła o interpretację przepisów ustawy o CIT. Wskazała, że działa w branży motoryzacyjnej. Opracowuje i produkuje podzespoły oraz karoserie do samochodów osobowych. Należy do grupy międzynarodowej, do której należy też spółka niemiecka – dla niej podmiot powiązany w rozumieniu art. 11 ustawy o CIT. Świadczy na jej rzecz (w zamian za wynagrodzenie) różnego rodzaju usługi. Obejmują one przede wszystkim utrzymywanie relacji z dostawcami oraz przeprowadzenie weryfikacji/walidacji/audytu norm oraz certyfikatów wyrobów, w celu zapewnienia zgodności dostarczanych grupie materiałów ze specyfikacją.
Czytaj także: Czy ulgę B+R można łączyć z innymi formami wsparcia?
Podatniczka zapytała czy wydatki ponoszone na takie usługi podlegają wyłączeniu z kosztów na podstawie art. 15e ustawy o CIT. W jej ocenie opisane usługi wykazują tak daleko idące podobieństwo do usług pośrednictwa komercyjnego oraz usług w zakresie badań i analiz technicznych, że nie sposób uznać ich nie tylko za usługi doradcze, badania rynku, usługi reklamowe, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń, ale także za świadczenia o podobnym charakterze.
Innego zdania był jednak fiskus. Zauważył, że katalog świadczeń z art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, skutkujących ograniczeniem zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów, można podzielić na dwie grupy. Pierwszą stanowią świadczenia wyraźnie nazwane, drugą tworzą świadczenia mające do nich podobny charakter. W tej drugiej grupie mieszczą się świadczenia posiadające cechy charakterystyczne dla świadczeń wprost wymienionych w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, ale zawierające również elementy charakterystyczne dla świadczeń innych. Dla uznania, że świadczenie niewymienione wprost w art. 15e ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT jest objęte jego zakresem, decydujące jest, aby elementy charakterystyczne dla świadczeń wprost wymienionych w omawianym przepisie przeważały nad cechami charakterystycznymi dla świadczeń w nim niewymienionych. W konsekwencji organ uznał, że opisane we wniosku czynności są podobne do usług zarządzania i kontroli oraz doradczych, usług badania rynku oraz usług przetwarzania danych (noszą cechy odpowiadające usługom o charakterze podobnym do powołanych usług). I choć umowy posiadają elementy charakterystyczne dla świadczeń innych niż zarządzania i kontroli oraz świadczeń doradczych, to cechy charakterystyczne dla nich przeważają nad elementami charakterystycznymi dla innych świadczeń.
Spółka zaskarżyła interpretację, ale Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim oddalił jej skargę.