Firmy często mają wątpliwości dotyczące prawidłowego momentu zaliczania do kosztów podatkowych rocznych premii pracowniczych.
Moment zaliczania rocznych premii pracowniczych do kosztów podatkowych wypłacającego je pracodawcy zależy od rodzaju premii (uznaniowa/regulaminowa) oraz od formy zatrudnienia (umowa o pracę/zlecenie/inne). W kontekście ujęcia podatkowego istotny jest zarówno moment podjęcia decyzji o wypłacie premii, jak i sam moment jej wypłaty.
Spóźnione – kasowo
Co do zasady zgodnie z art. 15 ust. 4g ustawy o CIT wynagrodzenia zalicza się do kosztów uzyskania przychodu w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone w terminie określonym w umowie z pracownikiem.
Przykład
Zgodnie z regulaminem pracodawca wypłaca wynagrodzenia do dziesiątego dnia miesiąca następującego po miesiącu, za który wynagrodzenia są należne. Wynagrodzenia za grudzień 2015 r. zostały uregulowane 8 stycznia 2016 r. Wypłacone zostały terminowo, w związku z tym zostaną ujęte w kosztach podatkowych grudnia.
Jeśli wynagrodzenie nie zostanie wypłacone terminowo, to kwalifikowane jest jako koszt podatkowy dopiero w momencie wypłaty (kasowo). W odniesieniu do powyższego przykładu, gdyby wynagrodzenie zostało wypłacone 15 stycznia 2016 r., to pracodawca zaliczyłby je do kosztów podatkowych stycznia.