Tak uznał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z 23 stycznia 2019 r. (0114-KDIP2-2.4010.572.2018.2.SJ).
Wniosek o interpretację złożyła spółka, która jest dystrybutorem produktów weterynaryjnych oraz środków ochrony roślin. Nabywa ona towary od podmiotów powiązanych i prowadzi działalności dystrybucyjną na terenie kraju. Spółka współpracuje także z agentami (również podmiotami powiązanymi) na terenie Czech, Słowacji, Litwy, Łotwy i Estonii (dalej: przedstawiciele), którzy świadczą na jej rzecz typowe usługi pośrednictwa handlowego: pośredniczą w zawieraniu umów, informują o otrzymanych zamówieniach, nawiązują kontakty handlowe (w tym również poprzez działania promocyjne oraz organizowanie spotkań z klientami) i są odpowiedzialni za weryfikację wypłacalności potencjalnego klienta. Ponadto agenci powinni informować o rozwoju rynku i spostrzeżeniach dotyczących konkurencji. Sprzedaż towarów przez spółkę odbywa się bezpośrednio do klientów. Wynagrodzenie przedstawicieli ustalane jest metodą koszt plus (koszty związane z realizacją umowy powiększone o odpowiednią marżę). Koszty usług przedstawicieli brane są pod uwagę przy ocenie zakładanej rentowności wnioskodawcy, dokonywanej po zakończeniu roku podatkowego.
Spółka uznała, że usługi pośrednictwa handlowego nie zostały bezpośrednio wymienione w katalogu usług podlegających limitowaniu i w jej ocenie trudno uznać tego typu usługi za podobne do tam wskazanych. Ponadto, w ocenie spółki, w przypadku uznania tych usług za podobne, powinno być zastosowane wyłączenie z art. 15e ust. 11 pkt 1 ustawy o CIT, głównie z uwagi na to, że koszt ich nabycia jest brany pod uwagę w kalkulacji dochodowości. Wnioskodawca powołał się na wytyczne ministra finansów odsyłające do orzecznictwa dotyczącego poboru podatku u źródła i na podobieństwo do kosztu nabycia licencji. Wskazał także na kompleksowy charakter nabywanej usługi.
Dyrektor KIS, nie zgadzając się ze stanowiskiem wnioskodawcy, uznał, że nabywane usługi posiadają cechy charakterystyczne dla świadczeń reklamowych, badania rynku oraz usług doradczych i cechy te przeważają nad elementami charakterystycznymi dla innych świadczeń. Ponadto koszt nabywanych usług pośrednictwa nie posiada bezpośredniego związku z wytworzeniem towaru.
Aleksandra Jackowska menedżer w Zespole Cen Transferowych w EY
Komentowana interpretacja indywidualna wpisuje się w dotychczasowe stanowisko reprezentowane przez Dyrektora KIS w podobnych wnioskach. Usługi uznane przez wnioskodawców za usługi pośrednictwa handlowego były przyrównywane do usług doradczych (np. interpretacja z 20 września 2018 r., 0111-KDIB1-3.4010.369.2018. 1.JKT), reklamowych (np. interpretacja z 12 lipca 2018 r., 0111-KDIB1-2.4010.230.2018.1.MM), badania rynku, przetwarzania danych lub za usługi podobne. Najczęściej jednak organ interpretacyjny poprzestawał na uznaniu nabywanych usług za podobne do wskazanych w art. 15e ust. 1 ustawy o CIT (np. interpretacja z 2 sierpnia 2018 r., 0111-KDIB1-1.4010.223.2018. 1.NL, interpretacja z 18 października 2018 r., 0111-KDIB2-1.4010.272.2018.2.MJ).