Skarbówka wyjaśniła w interpretacji, jak rozliczyć firmowe konkursy w 2018 r., kiedy limit zwolnienia z podatku jednorazowej wygranej został podniesiony z 760 do 2000 zł.
Sprawa dotyczy spółki, która zajmuje się dystrybucją słodyczy. By wypromować swoje produkty, zleca agencjom marketingowym organizowanie akcji promocyjnych, w tym konkursów i loterii oraz sprzedaży premiowej, skierowanych głównie do osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Niektóre są publikowane w mediach społecznościowych, jak np. Facebook. Ich cechą charakterystyczną jest element współzawodnictwa, a efektem wyłonienie zwycięzców i rozdanie nagród sponsorowanych przez spółkę. Wartość jednostkowa nagród jest każdorazowo określona w regulaminie. W poprzednich latach nie przekraczała 760 zł. W 2018 r. w związku ze zmianą ustawy o PIT limit został podniesiony do 2000 zł.
Spółka chciała potwierdzić, że nagrody do 2000 zł będą zwolnione z PIT. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z nią, ale częściowo. Przypomniał, że w myśl art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wolna od podatku jest wartość wygranych w konkursach organizowanych i ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową.
W brzmieniu przepisu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r. zwolnienie przysługuje wówczas, gdy jednorazowa wartość nagród nie przekracza 2000 zł. Zastosowanie zwolnienia zależy od rodzaju imprezy. Musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. W innych turniejach zwolnienie można zastosować pod warunkiem, że ich organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.
Przepisy podatkowe nie definiują pojęcia „środki masowego przekazu". Zgodnie z encyklopedią PWN są to: prasa, radio, telewizja oraz tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet. W turniejach internetowych wymagana jest ogólnodostępność portali dla użytkowników internetu, czyli brak rejestracji.