Wiele firm ma wątpliwości związane z prawidłowym ustaleniem przychodów, kosztów, a co za tym idzie – należnego podatku. Część problemów zostało omówionych tydzień temu w dodatku poświęconemu tej tematyce (tygodnik „Podatki" z 7 marca). Jako uzupełnienie tej problematyki w tym tygodniu omówimy dodatkowo kwestie związane z podatkowym rozliczeniem sprzedaży środków trwałych.
Podatnik będący osobą prawną, powiększając swój majątek poprzez zakup lub wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych o wartości powyżej 3500 zł, może je amortyzować w czasie, gdy przewiduje ich użyteczność na czas dłuższy niż rok. W ten sposób ma możliwość systematycznego wliczania części wartości tych składników majątku do kosztów uzyskania przychodu aż do ich całkowitego zamortyzowania. Wynika to z treści art. 16 ustawy o CIT, który stanowi, że podatnik nie może uznać wydatku na nabycie lub wytworzenie środków trwałych za koszt uzyskania przychodu w sposób jednorazowy. Dość często zdarzają się jednak sytuacje, gdy dany środek trwały przestaje być wykorzystywany w działalności przedsiębiorstwa jeszcze przed jego całkowitym zamortyzowaniem i zostaje sprzedany. I tu pojawia się pytanie: jak należy rozliczyć taką sprzedaż według przepisów ustawy o CIT?
Ostatni odpis w miesiącu zbycia
Gdy w momencie sprzedaży środek trwały nie został jeszcze całkowicie zamortyzowany, należy zaprzestać dokonywania odpisów amortyzacyjnych (ostatni odpis możliwy jest w miesiącu sprzedaży). Jak w takiej sytuacji należy potraktować wydatki poniesione na zakup tego środka trwałego? Zasadniczo nie stanowią kosztu uzyskania przychodu wydatki na nabycie gruntów, jak również na nabycie, wytworzenie i ulepszenie innych środków trwałych przez podatnika. Jednak w przypadku ich odpłatnego zbycia za koszt uzyskania przychodu uznaje się wartość początkową danego środka trwałego pomniejszoną o sumę dokonanych od niego odpisów amortyzacyjnych.
Zakup częściowo sfinansowany dotacją
Nierzadko zdarzają się sytuacje, gdy przedsiębiorcy ubiegają się o dotacje na zakup określonych składników majątku trwałego. Otrzymana dotacja stanowi przychód podatkowy i jednocześnie, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 21 ustawy o CIT, jest zwolniona od podatku dochodowego.
Problematyczną kwestią dla podatnika jest sposób rozliczenia wydatków na zakup środka trwałego, które zostały częściowo sfinansowane dotacją. Organy podatkowe niejednokrotnie wypowiadały się w tym zakresie. I tak w interpretacji z 7 grudnia 2015 r. (IBPB-1-3/4510-435/15/APO) Izba Skarbowa w Katowicach wskazała, że w myśl art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o CIT „odpisy amortyzacyjne dokonywane od tej części wartości początkowej zakupionego środka trwałego, która została objęta dofinansowaniem (dotacją), nie mogły być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu". Przy czym, zdaniem organu istotne jest to, że otrzymanie dofinansowania nie miało wpływu na wartość początkową środka trwałego zakupionego ze środków własnych spółki i otrzymanej dotacji.