Organizacja konferencji sprzedażowej w firmowych kosztach podatkowych

Przedsiębiorca ma prawo swobodnie oceniać jaki wydatek jest celowy z punktu widzenia osiągnięcia przychodu. Ocena ta powinna być respektowana przez organy, chyba że działań podatnika nie sposób zaakceptować z punktu widzenia wzorca racjonalnie działającego podmiotu.

Publikacja: 06.03.2017 01:00

Organizacja konferencji sprzedażowej w firmowych kosztach podatkowych

Foto: 123rf

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 stycznia 2017 r. (II FSK 3728/14).

Spółka produkuje związki renu, które są następnie sprzedawane przez spółkę matkę odbiorcom zewnętrznym. Surowiec jest dostarczany spółce przez spółkę matkę. W ramach działań marketingowych spółka organizuje konferencje i sympozja branżowe. Pojawiła się wątpliwość, czy koszty związane bezpośrednio z organizacją konferencji wraz z bankietem mogą być dla spółki kosztem uzyskania przychodów. Jej zdaniem, wydatki te mają charakter reklamowy i nie noszą znamion reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Jeśli się buduje właściwą i efektywną strategię marketingową, to nieuniknione jest organizowanie spotkań biznesowych.

Organ interpretacyjny uznał to stanowisko za nieprawidłowe wskazując, że spółka funkcjonuje w modelu biznesowym, w którym surowiec do produkcji wyrobów renowych dostarcza jej spółka matka, za produkcję otrzymuje ustalone wynagrodzenie, a jej wyroby są sprzedawane przez spółkę matkę. Nie można więc wykazać związku przyczynowo–skutkowego między poniesionymi przez spółkę wydatkami na organizowanie konferencji a uzyskaniem przychodu lub zabezpieczeniem jego źródła. Na marginesie organ wskazał, że wydatki na zorganizowanie bankietu powinny zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.

Sąd I instancji uchylił interpretację organu. Jego zdaniem, wydatki zostały rzeczywiście poniesione i prawidłowo udokumentowane. Poniesione koszty mogą skutkować wzrostem atrakcyjności wyrobu renowego, a w konsekwencji zwiększonym przychodem spółki. Co więcej, w ocenie sądu, poszerzenie wiedzy osób biorących udział w konferencji na temat produkcji i przeznaczenia wyrobów produkowanych przez spółkę na zlecenie i z surowca spółki matki powinno skutkować powstaniem przychodu w obu tych firmach. Podatnik ma prawo swobodnie oceniać jaki koszt jest celowy z punktu widzenia osiągnięcia przychodu. Ocena ta powinna być respektowana przez organy podatkowe, chyba że podejmowanych przez podatnika działań nie można zaakceptować z punktu widzenia wzorca racjonalnie działającego podmiotu. Ponadto, wydatki na bankiet zorganizowany w czasie konferencji mogą być, zdaniem sądu, zaliczone do kosztów uzyskania przychodu.

NSA podzielił stanowisko sądu I instancji. Ze stanu faktycznego wynikało, że organizowana przez spółkę konferencja miała głównie na celu zapoznanie uczestników z zaletami produkowanego przez spółkę wyrobu – ze wskazaniem jego przykładowych zastosowań, a bankiet był jedynie elementem organizowanej konferencji. Istniał związek pomiędzy wydatkami poniesionymi na konferencję (wraz z bankietem) a co najmniej zabezpieczeniem źródła przychodu, w związku z czym wydatki te mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

Autor jest współpracownikiem zespołu zarządzania wiedzą firmy Deloitte

Komentarz eksperta

Patrycja Bąk, konsultantka w dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte

Trudno nie zgodzić się ze stanowiskiem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Istota sporu sprowadza się tutaj do możliwości zaliczenia wydatków związanych z organizacją konferencji połączonej z bankietem do kosztów uzyskania przychodu.

Kosztami uzyskania przychodów są wszelkie racjonalnie i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, których celem jest osiągnięcie przychodów, bądź zabezpieczenie lub zachowanie tego źródła przychodów, jeżeli – w myśl przepisów ustawy o CIT – nie są wyłączone z tych kosztów. Związek przyczynowy między poniesieniem wydatku a osiągnięciem przychodu, bądź zachowaniem lub zabezpieczeniem jego źródła należy oceniać indywidualnie w stosunku do każdego wydatku. Z oceny powinno wynikać, że poniesiony wydatek obiektywnie może przyczynić się do osiągnięcia przychodu albo służyć zachowaniu lub zabezpieczeniu źródła przychodów.

Należy więc zwrócić szczególną uwagę na tezę WSA, że podatnik ma prawo swobodnie ocenić, jaki koszt jest celowy z punktu widzenia osiągnięcia przez niego przychodu. Sąd podkreślił, że ocena ta powinna być respektowana przez organy podatkowe, chyba że podejmowane przez podatnika działania nie są możliwe do zaakceptowania z punktu widzenia wzorca racjonalnie działającego podmiotu, stosującego zasady prawidłowej gospodarki i mającego standardową wiedzę o zależnościach między kosztem a przychodem, jaką podatnik mógł mieć w chwili ponoszenia kosztu. Z punktu widzenia spółki, koszty poniesione na zorganizowanie konferencji, która swoim programem obejmuje m.in. zapoznanie uczestników z zaletami produkowanych przez nią wyrobów sprzedawanych przez spółkę matkę, ze wskazaniem ich zastosowań, może przyczynić się do wzrostu zainteresowania wyrobami spółki, a tym samym zwiększenia liczby zleceń na produkcję. Nie można więc zarzucić braku racjonalności w organizacji oraz ponoszeniu kosztów konferencji połączonej z bankietem, które obiektywnie będą mieć wpływ na powstanie przychodu, bądź co najmniej na jego zabezpieczenie zarówno w spółce, jak i w spółce-matce.

Ze względu na podatek dochodowy, niezwykle istotna jest kwestia oceny, czy dany wydatek jest kosztem reklamy czy reprezentacji. Stosownie bowiem do art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności i napojów, w tym alkoholowych. Co do zasady, wszelkie wydatki na konsumpcję są zatem wyłączone z kosztów uzyskania przychodów. Użycie w tym przepisie słów „w szczególności" oznacza, że wyłączenie wydatków na konsumpcję jest jedynie przykładowym wyliczeniem. Z kolei wydatków na reklamę nie znajdziemy pośród kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów. Oznacza to, że każdy wydatek na reklamę można uznać za koszt podatkowy.

Warto również zwrócić uwagę na to, że pojęcie „reprezentacja" nie zostało zdefiniowane w ustawie o CIT. Dlatego ocena czy poniesiony wydatek jest kosztem reprezentacji, czy reklamy bardzo często sprawia podatnikom problemy i niejednokrotnie prowadzi do sporów z organami podatkowymi. Szczególnie trudne może to być w sytuacjach, kiedy dane przedsięwzięcie zawiera w swojej treści i formie zarówno elementy reklamy, jak i reprezentacji, tak jak to miało miejsce w przypadku konferencji zorganizowanej przez spółkę. W orzecznictwie podkreśla się, że o zaliczeniu wydatków do kosztów uzyskania przychodów powinno zadecydować to, jaki element organizowanego przedsięwzięcia ma charakter dominujący. Jeżeli tym elementem jest reklama, to wydatki związane z tym przedsięwzięciem powinny być zaliczone do kosztów uzyskania przychodu, a jeżeli reprezentacja, to wydatki te powinny wyłączone z tych kosztów.

Tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 12 stycznia 2017 r. (II FSK 3728/14).

Spółka produkuje związki renu, które są następnie sprzedawane przez spółkę matkę odbiorcom zewnętrznym. Surowiec jest dostarczany spółce przez spółkę matkę. W ramach działań marketingowych spółka organizuje konferencje i sympozja branżowe. Pojawiła się wątpliwość, czy koszty związane bezpośrednio z organizacją konferencji wraz z bankietem mogą być dla spółki kosztem uzyskania przychodów. Jej zdaniem, wydatki te mają charakter reklamowy i nie noszą znamion reprezentacji w rozumieniu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT. Jeśli się buduje właściwą i efektywną strategię marketingową, to nieuniknione jest organizowanie spotkań biznesowych.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów