Kiedy firma może podpisać z członkiem zarządu dwie umowy i wydatki rozliczać w CIT

Co do zasady firma może podpisać z członkiem zarządu dwie umowy i wydatki rozliczać w CIT, lecz nie mogą się pokrywać i muszą mieć związek z przychodem.

Publikacja: 05.03.2019 07:56

Kiedy firma może podpisać z członkiem zarządu dwie umowy i wydatki rozliczać w CIT

Foto: 123RF

Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął kolejny spór dotyczący kosztów podatkowych w CIT.

W sprawie chodziło o wydatki związane z członkami zarządu. Fiskus uznał, że spółka w rozliczeniu za 2014 r. m.in. zawyżyła koszty uzyskania przychodów o prawie 140 tys. zł. Były to wydatki poniesione na wypłatę wynagrodzenia członkom zarządu za udział w posiedzeniach zarządu. Urzędnicy zarzucili, że spółka uzyskała podwójną korzyść. Rozliczyła bowiem wydatki poniesione zarówno w związku z wypłatą wynagrodzeń członkom zarządu na podstawie zawartych z nimi umów o pracę, jak i z wypłatą wynagrodzeń za udział w comiesięcznych posiedzeniach zarządu.

Czytaj także: Zeznanie CIT-8 tylko z kwalifikowanym podpisem elektronicznym

Fiskus porównał zakresy czynności z obu umów i doszedł do przekonania, że były takie same. Jak tłumaczyli urzędnicy, na posiedzeniach zarząd analizował jedynie bieżącą sytuację firmy i nie podejmował żadnych strategicznych decyzji, czyli nie były to czynności przekraczające zwykły zarząd.

Spór o koszty trafił na wokandę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, który uwzględnił skargę spółki.

Jego wyrok został jednak skutecznie podważony przez fiskusa przed NSA. A bezpośrednim powodem zwrócenia sprawy do ponownego rozpoznania była wewnętrzna sprzeczność uzasadnienia orzeczenia. WSA z jednej strony uznał, że dwie umowy pozwalały rozliczyć koszty, ale z drugiej nakazał fiskusowi badanie czynności dokonywanych w toku posiedzeń zarządu.

NSA nie zgodził się też z sądem pierwszej instancji, że fiskus nie miał prawa oceniać spornych wydatków. Wręcz przeciwnie, przypomniał, że rolą fiskusa jest przeciwdziałanie nadużyciom podatkowym. Jeśli chodzi o meritum sprawy, to NSA nie przesądził ostatecznie, czy sporne wydatki mogły być kosztem. Niemniej, jak tłumaczył sędzia NSA Tomasz Kolanowski, co do zasady firma może podpisać dwie umowy z członkami zarządu – o pracę i dotyczące posiedzeń. I jeśli ich zakresy się nie pokrywają i takie wydatki mają związek z przychodem, to potencjalnie mogą dawać koszty.

Wyrok jest prawomocny.

Sygnatura akt: II FSK 615/17

Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął kolejny spór dotyczący kosztów podatkowych w CIT.

W sprawie chodziło o wydatki związane z członkami zarządu. Fiskus uznał, że spółka w rozliczeniu za 2014 r. m.in. zawyżyła koszty uzyskania przychodów o prawie 140 tys. zł. Były to wydatki poniesione na wypłatę wynagrodzenia członkom zarządu za udział w posiedzeniach zarządu. Urzędnicy zarzucili, że spółka uzyskała podwójną korzyść. Rozliczyła bowiem wydatki poniesione zarówno w związku z wypłatą wynagrodzeń członkom zarządu na podstawie zawartych z nimi umów o pracę, jak i z wypłatą wynagrodzeń za udział w comiesięcznych posiedzeniach zarządu.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara