Zgodnie z tezą wyroku TSUE z 22 grudnia 2010 r. C 393-09 jeśli taki interfejs stanowi wyraz własnej twórczości intelektualnej swego autora, to może on korzystać z przewidzianej w prawie autorskim ochrony jako utwór.
Minister powinien jak najszybciej wyjaśnić wątpliwości - Patrycja Zdanowicz-Pastuszak, radca prawny i doradca podatkowy w BSJP Brockhuis Jurczak Prusak Sroka Nilsson
Prawidłowe umiejscowienie gry komputerowej w kontekście stosowania do jej twórców podwyższonych kosztów uzyskania przychodów budzi duże wątpliwości podatników. Pomimo istnienia pewnych różnic pomiędzy grami komputerowymi a utworami audiowizualnymi według ustawy o prawie autorskim, wydaje się, że gry komputerowe mogą być traktowane jako „twórczość audiowizualna". Tym samym ich twórcy i współtwórcy powinni skorzystać z preferencyjnych zasad rozliczania kosztów uzyskania przychodów.
Wątpliwości interpretacyjne, licznie podnoszone przez przedstawicieli zawodów twórczych, dostrzegło również Ministerstwo Rozwoju i Finansów i obecnie procedowana jest zmiana art. 22 ust. 9b ustawy o PIT (projekt z 18 stycznia 2018 r., który został już zdjęty z porządku obrad Rady Ministrów, jednak do jego uchwalenia potrzeba jeszcze czasu). Nowelizacja art. 22 ust. 9b ustawy o PIT ma polegać m.in. na przeredagowaniu i dodaniu dziedzin, m.in. w zakresie: inżynierii budowlanej, tłumaczeń, czy gier komputerowych (nie ma natomiast wprost wskazanego w nich np. grafika komputerowego).
Do czasu uchwalenia zmiany ustawy o PIT, która niestety nie usunie wszystkich wątpliwości co do wykładni treści jej art. 22 ust. 9b, postuluje się de lege ferenda o wydanie przez ministra rozwoju i finansów objaśnień podatkowych w trybie art. 14a § 1 pkt 2 ordynacji podatkowej, w których wyjaśni do jakich twórców mają zastosowanie zmienione przepisy.
Jednocześnie płatnikom podatku dochodowego zaleca się:
1. Wystąpienie z wnioskiem o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego. Koszt wydania interpretacji to 40 zł (za każde pytanie). We wniosku należy dokładnie opisać specyfikę branży, w której opracowywane są gry komputerowe, z jakimi najczęściej ma się do czynienia. Uzyskana interpretacja podatkowa dla konkretnego przedsiębiorcy odpowiadałaby na pytanie, czy wobec twórców konkretnych utworów znajdą zastosowanie preferencyjne koszty uzyskania przychodów.
2. Stałe monitorowanie pojawiających się interpretacji przepisów prawa podatkowego i orzecznictwa dotyczącego interpretacji art. 22 ust. 9b ustawy o PIT.
3. Przeprowadzenie wnikliwej analizy wykonanych dzieł pod kątem tego czy można uznać je za utwory podlegające ochronie prawno-autorskiej i czy w konsekwencji wynagrodzenie wypłacone ich twórcom może korzystać z podwyższonych kosztów.