Ubezpieczenie GAP w kosztach firmy

Wydatek na ubezpieczenia utraty wartości samochodu osobowego może zostać w całości rozliczony przez przedsiębiorcę w jego rachunku podatkowym jako koszt pośredni.

Publikacja: 27.02.2017 05:40

Ubezpieczenie GAP w kosztach firmy

Foto: 123RF

- Czy składki na ubezpieczenie utraty wartości pojazdu (GAP) w całości mogą zostać uznane za koszty podatkowe? – pyta czytelniczka.

Przedsiębiorcy będący stroną umowy leasingu często korzystają z ubezpieczenia GAP (Guaranteed Asset Protection), które pokrywa różnicę pomiędzy wartością fakturową nowo zakupionego pojazdu lub wartością z polisy AC/OC a jego wartością rynkową z dnia szkody całkowitej. Pojawia się zatem pytanie, czy składki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

PRZYKŁAD

Adam Kowalski zawarł umowę leasingu samochodu osobowego o wartości 150 000 zł. W trzecim roku użytkowania, z winy osoby trzeciej samochód uległ uszkodzeniu w wyniku kolizji. Wypłacone z polisy OC sprawcy odszkodowanie wyniosło 80 000 zł (wartość rynkowa pojazdu z dnia szkody). Pan Adam posiadał polisę GAP, z której otrzymał dodatkowe odszkodowanie będące różnicą pomiędzy wartością zakupu pojazdu a wartością rynkową pojazdu z dnia szkody. Dzięki ubezpieczeniu GAP możliwa była więc spłata pozostałych rat leasingowych w całości ze środków z wypłaconych polis.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenie samochodu osobowego w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej pozostaje równowartość 20 000 euro, przeliczona na złote według kursu średniego euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia w wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia. Przepis ten nie dotyczy jednak wszystkich składek ubezpieczeniowych dotyczących samochodów osobowych. Odnosi się tylko do składek, których wysokość jest uzależniona od wartości samochodu, czyli do składek na AC. Ograniczenie to nie dotyczy składek na ubezpieczenia OC oraz NNW.

Ograniczenie dotyczące wysokości kosztów ubezpieczenia odnosi się przy tym nie tylko do podatników będących właścicielami, ale również podatników, którzy użytkują samochody na podstawie umów leasingu.

PRZYKŁAD

Ewa Kwiatkowska zakupiła samochód osobowy o wartości 120 000 zł. Wartość ta została przyjęta jako podstawa obliczenia składki na ubezpieczenie AC, w związku z czym ubezpieczyciel wyliczył wysokość składki na kwotę 4 000 zł. Po zastosowaniu właściwego kursu euro z dnia zawarcia umowy ubezpieczenia wartość samochodu wynosiła 30 000 euro. Oznacza to, że do kosztów podatkowych można zaliczyć tylko 66,67 proc. składki AC, czyli kwotę 2666,80 zł, natomiast pozostała część składki nie będzie kosztem uzyskania przychodu. Wskaźnik procentowy wynika z proporcji obliczonej następująco 20 000 : 30 000 = 66,67 proc.

Przedmiotem ubezpieczenia utraty wartości pojazdu GAP jest ryzyko powstania straty finansowej, a ustawowe ograniczenie dotyczy „składek na ubezpieczenie samochodu osobowego", a więc składek dotyczących ubezpieczeń, których przedmiotem są samochody. Należy więc uznać, że koszt ubezpieczenia utraty wartości pojazdu GAP samochodu osobowego nie podlega ograniczeniom wynikającym z przepisów ustaw o CIT i o PIT i może zostać w całości zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, jako koszt pośredni. Zgodnie z art. 15 ust. 4d ustawy o CIT (art. 22 ust. 5c ustawy o PIT), koszty pośrednie są potrącalne w dacie ich poniesienia.

Obecnie prawidłowość tego stanowiska potwierdzają organy podatkowe, np. Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 18 marca 2016 r. (ITPB3/4511-1/16/PS).

—Autorka jest konsultantką podatkową w ECDDP Spółka doradztwa podatkowego

podstawa prawna: art. 15 ust. 4d i art. 16 ust. 1 pkt 49 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 1888 ze zm.)

podstawa prawna: art. 22 ust 5c i art. 23 ust. 1 pkt 47 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. DzU z 2016 r. poz. 2032 ze zm.)

- Czy składki na ubezpieczenie utraty wartości pojazdu (GAP) w całości mogą zostać uznane za koszty podatkowe? – pyta czytelniczka.

Przedsiębiorcy będący stroną umowy leasingu często korzystają z ubezpieczenia GAP (Guaranteed Asset Protection), które pokrywa różnicę pomiędzy wartością fakturową nowo zakupionego pojazdu lub wartością z polisy AC/OC a jego wartością rynkową z dnia szkody całkowitej. Pojawia się zatem pytanie, czy składki takie mogą stanowić koszty uzyskania przychodów.

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Rośnie lawina skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego