fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Podatek dochodowy

Zwolnienie z PIT od konkursów - przywilej tylko dla mass mediów

123RF
Zwolnienie z PIT nagród przysługuje tylko wtedy, gdy organizatorem konkursu są środki masowego przekazu – twierdzi fiskus. Ostatni wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego aprobuje to ograniczenie.

– Warunkiem zwolnienia jest emitowanie konkursu za pośrednictwem internetu przez podmiot należący do kategorii mass mediów, a więc profesjonalnie zajmujący się przekazem różnych treści do nieokreślonego kręgu odbiorców – stwierdził Naczelny Sąd Administracyjny, rozpatrując możliwość stosowania zwolnienia z PIT wygranych o wartości do 760 zł.

– Przykłady takiej działalności wskazuje sam ustawodawca. Prowadzi ją zatem np. właściciel internetowej gazety, radia czy telewizji – wyjaśnił sąd, dodając, że na pewno ze zwolnienia nie powinni korzystać uczestnicy konkursu organizowanego przez sprzedawcę alkoholi.

Chodziło o interpretację art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, którego stosowanie od lat starają się zawęzić organy podatkowe.

Zgodnie z tym przepisem zwolniona z PIT jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł.

Przez lata fiskus twierdził, że przepis ten zawiera zamkniętą listę środków masowego przekazu, i wykluczał możliwość stosowania zwolnienia do nagród wygranych w konkursach internetowych.

Ten wątek został już rozstrzygnięty na korzyść podatników, a obecnie ciężar sporu leży w użytych przez ustawę słowach „organizowanych i emitowanych".

Choć brzmi to absurdalnie, organom podatkowym nie wystarcza, by organizator konkursu ogłosił go w internecie. Skarbówka chce, by organizatorem był internet.

– Zwolnieniu, określonemu w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT podlegać będzie jednorazowa wartość nieprzekraczająca kwoty 760 zł wygranej w konkursach, które są ogłoszone (emitowane) – w tym przypadku – przez internet, a organizatorem konkursu również jest internet – czytamy w interpretacji Izby Skarbowej w Poznaniu z 2 lutego 2016 r. (nr ILPB1/4511-1-1530/15-2/AMN).

Warto wspomnieć, że firma zajmująca się reklamą i marketingiem ogłaszała konkurs na własnym portalu, który w pierwszym półroczu 2015 r. odwiedziło ponad 750 tys. jednorazowych czytelników, a liczba odwiedzin ogółem przekroczyła 1 mln 400 tys. Izba uznała jednak, że skoro organizator zajmuje się reklamą, to nie można go zaliczyć do mass mediów. Podobnie restrykcyjny pogląd NSA wyraził w innej sprawie.

– Wydaje się, że zaprezentowana przez sąd wykładnia bezzasadnie zawęża możliwość stosowania zwolnienia wyłącznie do konkursów organizowanych przez środki masowego przekazu – mówi Grzegorz Grochowina, menedżer w KPMG w Polsce. – Trudno też wyraźnie rozgraniczyć, kto może być uznany za przedstawiciela środków masowego przekazu z uwagi na brak legalnej definicji tego pojęcia w ustawach. Dotyczyć to może np. niektórych kont na portalach społecznościach, które śledzą nawet dziesiątki tysięcy osób – tłumaczy.

Sygnatura akt: II FSK 3140/13

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA