Epidemia koronawirusa pozmieniała firmowe budżety. Przedsiębiorcy musieli zainwestować w wiele nowych rzeczy, chociażby sprzęt dla osób, które przeszły na zdalną pracę, a także środki bezpieczeństwa dla tych, co zostali w zakładzie. Czy mogą rozliczyć wydatki w kosztach PIT/CIT?
Zacznijmy od nakładów na wyposażenie do pracy w domu – komputery, skanery, drukarki czy telefony. Z ustawy o Covid-19 wynika, że w czasie epidemii pracodawca może polecić zatrudnionym osobom wykonywanie pracy zdalnej. Powinien też zapewnić potrzebne do niej narzędzia i materiały, a także obsługę logistyczną. To argument za tym, że poniesione wydatki można rozliczyć w podatkowych kosztach.
Czytaj także: Koronawirus: nietypowe koszty w czasach epidemii
Podobnie jest, gdy pracownik sam kupił wyposażenie, np. biurko czy krzesło, a firma odda mu pieniądze. Może też przyznać zatrudnionemu stały ekwiwalent za zużycie urządzeń będących jego własnością, np. komputera. To także podatkowy koszt pracodawcy. Ekwiwalent jest bowiem wypłacany po to, aby zapewnić prawidłowe funkcjonowanie firmy.
Oczywiście zasady rozliczeń z pracownikiem powinny być udokumentowane, np. protokołem przekazania sprzętu.