W konsekwencji zwolnienie przewidziane w przytoczonej powyżej regulacji odnoszącej się do kwoty odszkodowania (lub zadośćuczynienia) nie znajdzie zastosowania w opisywanym przypadku.
To nie zapomoga
Jednocześnie nie istnieje również możliwość zakwalifikowania należności wypłaconej pracownikowi, na mocy porozumienia, do któregokolwiek ze zwolnień, jakie przewiduje art. 21 ust. 1, art. 52, art. 52a, art. 52c i art. 52d ustawy o PIT.
W szczególności wypłata przez pracodawcę należności nie może w opisywanym przypadku stanowić zapomogi przewidzianej w art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o PIT otrzymanej w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79. Regulacja ta nie definiuje indywidualnego zdarzenia losowego, klęski żywiołowej czy długotrwałej choroby, stąd zastosowanie mogą tu znaleźć definicje słownikowe tych pojęć. I tak, przez indywidualne zdarzenie losowe należy rozumieć wszelkie zdarzenia, które są nieprzewidziane, których zaistnienie zależy od przypadku, a co za tym idzie, w zakresie tego pojęcia mieścić się może również wypadek przy pracy. Zawarte porozumienie i wypłata należności na jego podstawie zdecydowanie wykraczają jednak poza charakter świadczenia, jakim jest zapomoga, gdyż wraz z jej wypłatą pracownik zobowiązuje się zrzec wszelkich roszczeń z tytułu wypadku przy pracy wobec swojego pracodawcy. W związku z tym istniałoby znaczne ryzyko uznania przez organ podatkowy, że dokumentacja związana z wypłatą należności nie dotyczy wypłaty zapomogi, ale stanowi rodzaj umowy/ugody, która zobowiązuje obie strony do określonych czynności: wypłaty należności przez pracodawcę tytułem wypadku przy pracy i powstrzymywania się przez pracownika od podejmowania działań na drodze sądowej celem dochodzenia dalszych roszczeń.
Podsumowując: wypłata należności przez pracodawcę z tytułu wypadku przy pracy nie skorzysta w omawianym przypadku ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych.
Koszty uzyskania przychodów
Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem wydatków wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.
Jednocześnie zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 16 ustawy o CIT nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów jednorazowych odszkodowań z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w wysokości określonej przez właściwego ministra oraz dodatkowej składki ubezpieczeniowej w przypadku stwierdzenia pogorszenia warunków pracy.