Firma odliczy wydatki na posiłki pracowników i kontrahentów - interpretacja podatkowa

Udostępnienie zatrudnionym kawy, herbaty, pieczywa czy słodyczy poprawia warunki pracy. Wydatki na ten cel mogą być kosztem podatkowym.

Aktualizacja: 09.09.2019 20:58 Publikacja: 09.09.2019 18:54

Firma odliczy wydatki na posiłki pracowników i kontrahentów - interpretacja podatkowa

Foto: Adobe Stock

Skarbówka zgadza się, że fundowanie pracownikom napojów i przekąsek to nie nadzwyczajna i wystawna praktyka, ale standard na rynku pracy. Ma związek z przychodami, bo służy poprawie atmosfery i wydajności.

Czytaj też:

Kawa lub herbata dla pracownika z PIT

Zakupy poprawiające warunki pracy można zaliczyć do wydatków

Taką odpowiedź otrzymała ostatnio spółka z branży IT, która zatrudnia wysoko wykwalifikowanych informatyków na umowę o pracę oraz na podstawie umów cywilnoprawnych. Konkurencja na tym rynku jest ogromna, więc spółka oferuje im nie tylko wysokie wynagrodzenia i premie, ale także stara się zapewnić odpowiednie warunki pracy. Dlatego gwarantuje im stały dostęp do artykułów spożywczych, np.: wody, kawy, herbaty, mleka, cukru, soków, napojów gazowanych (w tym energetycznych), pieczywa, serków, wędlin, masła, dżemów, jogurtów, słodyczy, owoców, warzyw oraz płatków śniadaniowych.

Spółka tłumaczy, że taka praktyka to już standard. Wpływa pozytywnie na samopoczucie zatrudnionych, dzięki czemu zwiększa się ich efektywność oraz wydajność. Artykuły spożywcze nie są posiłkami i napojami profilaktycznymi, o których mowa w art. 232 kodeksu pracy. Zdarza się, że korzystają z nich również kontrahenci odwiedzający siedzibę spółki.

Zapytała więc, czy może zaliczyć wydatki na ten cel do kosztów uzyskania przychodu. Jej zdaniem tak, co potwierdzają wydane wcześniej interpretacje fiskusa.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej zgodził się z takim stanowiskiem. Przypomniał, że podatnik ma prawo odliczyć wszystkie koszty, bezpośrednio, jak i pośrednio związane z przychodami, jeśli zostały one prawidłowo udokumentowane. Wyjątek stanowią wydatki wymienione w art. 16 ust. 1 ustawy o CIT, w tzw. katalogu negatywnym. Należą do nich m.in. koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Mimo iż ustawa o CIT nie definiuje terminu „reprezentacja”, zgodnie z przyjętą linią orzeczniczą celem kosztów reprezentacyjnych jest stworzenie pewnego wizerunku podatnika, dobrego obrazu jego firmy i działalności oraz wykreowanie pozytywnych relacji z kontrahentami.

Co istotne, jak stwierdził fiskus, działania o charakterze reprezentacyjnym są skierowane do podmiotów zewnętrznych lub ich przedstawicieli. Pojęcie to nie obejmuje natomiast działań własnych pracowników.

Z przedstawionego przez spółkę opisu nie wynika też, aby chciała zaimponować komukolwiek okazałością czy wystawnością. Kupowane przez nią produkty nie mają takich cech. Nie stanowią więc kosztów reprezentacji, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.

Dyrektor KIS przypomniał też, że wydatki pracownicze zaliczane są – co do zasady – do kosztów podatkowych. Chodzi przede wszystkim o wynagrodzenie zasadnicze, wszelkiego rodzaju nagrody, premie i diety oraz wydatki związane z podnoszeniem kwalifikacji zawodowych pracowników, zwrot kosztów podróży służbowych czy zakwaterowania. Mogą też jednak obejmować inne wydatki na rzecz zatrudnionych, np. na produkty spożywcze.

„Wydatki na zakup artykułów spożywczych udostępnianych do konsumpcji zarówno pracownikom spółki, jak i zleceniobiorcom oraz kontrahentom, zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów” – napisał dyrektor KIS w interpretacji.

Podobne stanowisko zajął fiskus w interpretacji z sierpnia 2018 r. (nr 0111-KDIB2-3.4010.193.2018.1.PB). Zgodził się, że kupowane dla pracowników owoce, warzywa, pieczywo, serki, przyprawy, napoje owocowe czy jogurty są wyrazem starań spółki o stan zdrowia i samopoczucie jej pracowników. Poniesione wydatki mogą w dalszej perspektywie przyczyniać się do poprawy atmosfery, do zwiększania motywacji i w konsekwencji do wzrostu wydajności pracy. Mogą się więc przełożyć na uzyskiwane przez spółkę przychody.

Numer interpretacji: 0111-KDIB2-3.4010.175.2019.3.AD

Skarbówka zgadza się, że fundowanie pracownikom napojów i przekąsek to nie nadzwyczajna i wystawna praktyka, ale standard na rynku pracy. Ma związek z przychodami, bo służy poprawie atmosfery i wydajności.

Czytaj też:

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Nieruchomości
Trybunał: nabyli działkę bez zgody ministra, umowa nieważna
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Praca, Emerytury i renty
Czy każdy górnik może mieć górniczą emeryturę? Ważny wyrok SN
Prawo karne
Kłopoty żony Macieja Wąsika. "To represje"
Sądy i trybunały
Czy frankowicze doczekają się uchwały Sądu Najwyższego?
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Sądy i trybunały
Łukasz Piebiak wraca do sądu. Afera hejterska nadal nierozliczona