fbTrack

Nowy Jedwabny Szlak

Nowy wiadukt kolejowy w pobliżu Szanghaju: #Chiny w budowie
Bloomberg
Jeśli zapowiedzi Pekinu się spełnią, Nowy Jedwabny Szlak będzie największym projektem infrastrukturalnym w historii. Złożyć się ma nań ponad 11 tysięcy kilometrów torów kolejowych (plus sieć portów i tras żeglugowych), które połączą Chiny z Europą. Koszt? Bagatela: kilkaset miliardów dolarów.

Projekt stworzenia najpotężniejszej drogi handlowej na świecie po raz pierwszy ujrzał światło dzienne w sali wykładowej kazachskiego Uniwersytetu im. Nazarbajewa. To tam w październiku 2013 roku przemówił przywódca Chin Xi Jinping. Hasło „Promocja relacji międzyludzkich i tworzenie lepszej przyszłości" porywało umiarkowanie, a jednak wśród zebranych wybuchł entuzjazm, gdy Xi, przypomniawszy „wielki projekt gospodarczy, jakim był starożytny Jedwabny Szlak", zakończył apelem do Kazachów i wszystkich narodów Azji Środkowej o wspólne budowanie lepszego jutra i powrót do dawnych wartości przez powołanie do życia Nowego Jedwabnego Szlaku.

Szanghaj–Barcelona z peronu drugiego

Pierwotnie idea Nowego Jedwabnego Szlaku zakładała wybudowanie nowych połączeń kolejowych, autostrad i gazociągów, którymi do Europy i z powrotem przewożone będą tysiące ton towarów spożywczych, przemysłowych i surowców, oraz wykorzystanie już istniejących. Wraz ze wzrostem popularn...

Źródło: Plus Minus

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL