Podwyżka to skutek przyjętej przez Sejm senackiej poprawki, wniesionej do art. 17 ustawy z 2 grudnia 2016 r. o szczególnych rozwiązaniach służących realizacji ustawy budżetowej na rok 2017 (została przekazana do podpisu prezydenta).
W 2017 r. wysokość odpisów na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (zfśs) należy liczyć od przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w drugiej połowie 2012 r., czyli od kwoty 3161,77 zł (obwieszczenie prezesa GUS z 18 lutego 2013 r.; M.P. z 2013 r., poz. 107). Oznacza to, że w nowym roku zmieni się też maksymalny pułap świadczeń urlopowych (nie mogą one przekroczyć ustawowych odpisów na zfśs).
Podsumowanie na koniec roku
Odpisy przekazywane na konto funduszu w dwóch ratach w 2016 r. obliczało się według planowanego średniorocznego zatrudnienia przeliczonego w przeważającej mierze na pełne etaty. Na koniec roku trzeba skorygować pieniądze znajdujące się na rachunku zfśs na podstawie faktycznego przeciętnego stanu załogi w 2016 r. ujętego w pełnych etatach. Jeśli ten wskaźnik okaże się wyższy od planowanego średniego zatrudnienia, odpowiednią pulę przekazuje się na konto funduszu. Sumy te trzeba wydać w 2017 r. na cele socjalne zgodnie z regulaminem socjalnym. W przeciwnym razie, gdy faktyczne średnie zatrudnienie będzie niższe od planowanego w 2016 r., pracodawca ma prawo odjąć stosowną kwotę z rachunku zfśs – pod warunkiem, że są na nim jeszcze pieniądze. Jeżeli 31 grudnia 2016 r. konto funduszu będzie puste, różnicy nie wolno ująć ze środków socjalnych przekazywanych na rachunek zfśs w 2017 r.
Stan załogi na 1 stycznia
Wciąż nie wiadomo, jak pracodawcy z prywatnego sektora mają ustalić charakter swoich obowiązków socjalnych wobec załogi w 2017 r. Generalnie czynią to według stanu zatrudnienia z 1 stycznia przeliczonego na pełne etaty. Na podstawie obecnej ustawy o zfśs, jeśli wynosi ono przynajmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty, muszą oni tworzyć zfśs. Po dochowaniu jednak pewnych formalności mogą się uwolnić od tego ciężaru. Gdy stan zatrudnienia z 1 stycznia 2017 r. będzie niższy od 20 pełnych etatów, zakład wybiera między prowadzeniem zfśs a wypłatą świadczeń urlopowych.
Kontrola stanu zatrudnienia na 1 stycznia 2017 r. nie dotyczy jednostek budżetowych ani samorządowych zakładów budżetowych. Podmioty te zakładają fundusz świadczeń socjalnych bez względu na liczebność załogi i nie mają prawa od niego odstąpić.