Jednym z podstawowych obowiązków pracodawcy wynikających ze stosunku pracy jest regularna i terminowa wypłata wynagrodzenia za pracę. Stanowi to jeden z zasadniczych elementów umowy. Wysokość pensji ustala się na podstawie rodzaju świadczonej pracy oraz kwalifikacji pracownika.
Pracownik nie może zrzec się wynagrodzenia ani przenieść prawa do niego na inną osobę. Wszelkie dyspozycje w tym zakresie (zarówno ustne, jak i pisemne) nie są wiążące dla pracodawcy.
Dostaje zarabiający
Choć co do zasady wynagrodzenie wypłaca się osobie, która wykonuje pracę, dopuszczalne jest pobieranie go przez kogoś innego. Pod warunkiem że wynika to np. z układu zbiorowego pracy lub taka jest wola pracownika wyrażona w formie pisemnej.
Zgodnie z kodeksem pracy wynagrodzenie należy wypłacać w gotówce przynajmniej raz w miesiącu do rąk pracownika. Zasadą jest, że następuje to z dołu – po ustaleniu pełnej wysokości, nie później niż do dziesiątego dnia kolejnego miesiąca kalendarzowego.
Pracownik ma prawo zdecydować, żeby przekazywać pobory np. na rachunek bankowy lub za pośrednictwem przekazu pocztowego. Wolno mu też zlecić przekazanie ich innej osobie.