Wypłata pracownikowi odprawy emerytalnej lub rentowej budzi w praktyce dużo wątpliwości, które często muszą rozstrzygać sądy pracy. Dotyczy to zwłaszcza określenia związku między ustaniem zatrudnienia i nabyciem prawa do tych świadczeń oraz określenia, czy ma tu znaczenie sposób rozwiązania umowy o pracę.
Miesięczna pensja
Odprawa pieniężna – w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia – przysługuje pracownikowi spełniającemu warunki uprawniające do renty z tytułu niezdolności do pracy lub emerytury, którego stosunek pracy ustał w związku z przejściem na to świadczenie. Przy czym osoba, która otrzymała odprawę, nie może ponownie nabyć do niej prawa (art. 921 kodeksu pracy).
Czytaj także: Zwolnienie dyscyplinarne a odprawa
Odprawa emerytalna / rentowa ma charakter świadczenia socjalnego, związanego z przejściem pracownika na rentę lub emeryturę. Celem jej wypłaty jest ułatwienie pracownikowi przystosowania się do nowych warunków życiowych.
Kodeks pracy gwarantuje odprawę w wysokości jednomiesięcznego wynagrodzenia. Przepisy branżowe, a w szczególności pragmatyki służbowe, układy zbiorowe lub regulaminy wynagrodzeń obowiązujące w danych zakładach pracy, mogą jednak przewidywać jej wyższą stawkę.