Przestrzeganiu przepisów o wypłacie minimalnej stawki godzinowej poświęcona była konferencja prasowa zorganizowana 1 marca 2017 r. w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. Występują bowiem przypadki omijania tych przepisów przez niektórych pracodawców. Sygnały dotyczące nieprawidłowości przy stosowaniu minimalnej stawki godzinowej, docierające do MRPiPS, są dekretowane i niezwłocznie kierowane do głównego inspektora pracy.

Minister Rafalska zapowiedziała że ZUS, PIP oraz MRPiPS wspólnym wysiłkiem wydadzą informator dotyczący przepisów o minimalnej stawce godzinowej, który ma być pomocny dla pracowników i pracodawców. Przypomniano również o prowadzonej przez NSZZ „Solidarność" i PIP akcji „13 zł... i nie kombinuj", której celem jest zgłaszanie do inspekcji pracy nadużyć przy wypłacaniu minimalnej stawki godzinowej.

Główny inspektor pracy Roman Giedrojć apelował o zgłaszanie przypadków niewypłacania minimalnych stawek do inspekcji pracy – osobiście lub poprzez związki zawodowe. Zapewnił, że zgłoszenia przyjmowane przez PIP są zanonimizowane – gdy inspektorzy pracy przychodzą do firmy, nie informują, czy było w tej sprawie zgłoszenie, czy jest to kontrola z urzędu.

Państwowa Inspekcja Pracy przeprowadziła od początku roku ponad 220 kontroli dotyczących wypłaty minimalnego wynagrodzenia z tytułu umowy cywilnoprawnej. Otrzymała 300 sygnałów o nieprawidłowościach od NSZZ „Solidarność". Do końca roku planuje przeprowadzić co najmniej 20 tys. kontroli poświęconych stawce minimalnej.

Źródło: https://www.pip.gov.pl