Jednostki sektora finansów publicznych umowę o zarządzanie PPK muszą zawrzeć do 26 marca 2021 r., a umowę o prowadzenie PPK do 10 kwietnia 2021 r. Dopiero podpisanie tej drugiej umowy, którą podmioty zatrudniające zawierają w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, wiąże się z obowiązkiem naliczania wpłat do PPK. Termin, w którym podmiot zatrudniający powinien dokonać tego po raz pierwszy, zależy więc od tego, kiedy taką umowę zawrze. Zasadą jest, że wpłat do PPK dokonuje się począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał stosunek prawny wynikający z umowy o prowadzenie PPK. Ustawa o PPK stanowi także że wpłaty finansowane przez podmiot zatrudniający są obliczane, a wpłaty finansowane przez uczestnika PPK są obliczane i pobierane od uczestnika PPK w terminie wypłaty wynagrodzenia przez podmiot zatrudniający. Wpłaty te dokonywane są w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.
Poniżej na przykładzie pokażemy, jak należy stosować te przepisy w odniesieniu do pierwszych wpłat do PPK. Załóżmy, że umowę o prowadzenie PPK podmiot zatrudniający zawrze 21 stycznia 2021r. Pierwsze wpłaty do PPK dla osób zatrudnionych objętych tą umową, którym jeszcze w tym samym miesiącu zostanie wypłacone wynagrodzenie – pracodawca powinien obliczyć i pobrać w terminie wypłaty wynagrodzenia i odprowadzić na rachunek PPK w okresie od 1 do 15 lutego 2021 r. Jeżeli zaś pierwsze wynagrodzenie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK zostanie wypłacone dopiero w lutym 2021 r. pierwsze wpłaty, należy obliczyć i pobrać w terminie wypłaty wynagrodzenia w lutym i odprowadzić na rachunek PPK w okresie od dnia ich obliczenia i pobrania do 15 marca 2021 roku. Z wyjątkiem pierwszej wpłaty po zawarciu umowy o prowadzenie PPK, ustawa o PPK nie określa bowiem, kiedy można najwcześniej dokonać wpłat do PPK - po ich obliczeniu i pobraniu. Wskazuje tylko maksymalny termin na ich dokonanie, stanowiąc, że powinny być one przekazane instytucji finansowej w terminie do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym zostały obliczone i pobrane.
? Czy od wpłat finansowanych przez pracodawcę uczestnik PPK musi zapłacić składki do ZUS oraz podatek dochodowy? Czy wpłaty te będą dla pracodawcy kosztami uzyskania przychodu?
Wpłaty do PPK finansowane przez pracodawcę nie są wliczane do wynagrodzenia stanowiącego podstawę ustalenia wysokości obowiązkowych składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. Tym samym, nie stanowią również podstawy do naliczenia składek na ubezpieczenie chorobowe, wypadkowe, zdrowotne oraz składek na fundusze pozaubezpieczeniowe (Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych oraz Fundusz Emerytur Pomostowych).
Wpłaty te (wpłaty do PPK finansowane przez pracodawcę) - zarówno podstawowe, jak i dodatkowe – stanowią natomiast przychód pracownika z tytułu zatrudnienia (por. art. 12 ust. 1 ustawy o PIT). Z tego względu należy od nich naliczyć i pobrać zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych, zgodnie z obowiązującą danego pracownika skalą podatkową. Zaliczka na podatek dochodowy jest potrącana z wynagrodzenia pracownika. Przychód uczestnika z tytułu wpłat dokonanych do PPK, finansowanych przez pracodawcę, powstaje w momencie przekazania tych wpłat do instytucji finansowej. W praktyce oznacza to, że jeżeli wypłata wynagrodzenia poprzedzi wpłatę do PPK i pracodawca nie będzie miał z czego pobrać zaliczki na podatek (po tym dniu, do końca miesiąca, nie dokona już żadnej wypłaty pieniężnej dla tego pracownika), przychód pracownika z tego tytułu pracodawca doliczy do przychodu ze stosunku pracy, wykazywanego w informacji PIT – 11 za rok, w którym pracownik otrzymał ten przychód. Oczywiście w tej sytuacji może wystąpić u uczestnika PPK konieczność dopłaty podatku w rozliczeniu rocznym.