Tak wynika z interpretacji ogólnej ministra finansów z 13 listopada 2015 r. (PL-LM.8301.6.2015) w sprawie stosowania art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
Podstawą prawną wyłączenia przedmiotowego określonych czynności cywilnoprawnych z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych jest art. 2 ustawy z 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 626 ze zm.). Zgodnie z art. 2 pkt 1 lit. g wskazanej ustawy PCC nie podlegają czynności cywilnoprawne dokonane w sprawach podlegających przepisom o gospodarce nieruchomościami lub przepisom o autostradach płatnych. Wątpliwości dotyczyły kwestii, czy wskazane wyłączenie znajdzie zastosowanie także w przypadku sprzedaży nieruchomości przez Lasy Państwowe na postawie art. 40a ust. 1 ustawy z 28 września 1991 r. o lasach (DzU z 2014 r. poz. 1153 ze zm.). Przepis ten stanowi, że Lasy Państwowe mogą sprzedawać nieruchomości zabudowane budynkami mieszkalnymi i samodzielne lokale mieszkalne oraz grunty z budynkami mieszkalnymi w budowie, nieprzydatne Lasom Państwowym. W wydawanych interpretacjach indywidualnych przepisów prawa podatkowego organy podatkowe prezentowały stanowisko, zgodnie z którym sprzedaż nieruchomości na podstawie art. 40a ust. 1 ustawy o lasach podlega zasadom ogólnym, a więc jest opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC). Innymi słowy, organy uznawały, że wyłączenie wynikające z art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o PCC nie znajduje zastosowania, gdyż podstawą sprzedaży nieruchomości nie jest ustawa o gospodarce nieruchomościami, ale ustawa szczególna – o lasach. Odmienne stanowisko zajmowały sądy administracyjne, dla których art. 40a ust. 1 ustawy o lasach jest przepisem o gospodarce nieruchomościami w rozumieniu art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o PCC. Przykładowo, warto odwołać się do wyroku WSA w Rzeszowie z 24 września 2015 r. (I SA/Rz 745/15), w którym sąd stwierdził, że „(...) zawarte w art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych pojęcie »przepisy o gospodarce nieruchomościami« nie może być zawężane tylko do przepisów ustawy o gospodarce nieruchomościami, ale obejmuje także przepisy o gospodarowaniu nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa oraz własność jednostek samorządu terytorialnego, zawarte w innych ustawach, w tym w ustawie o lasach."
Komentarz eksperta
dr Katarzyna Bronżewska, starsza konsultantka w dziale prawnopodatkowym PwC
Po wielu latach sporów co do opodatkowania PCC sprzedaży nieruchomości przez Lasy Państwowe minister finansów wydał interpretację ogólną, w której potwierdził ukształtowaną przez NSA, korzystną dla podatników, linię orzeczniczą. Minister przyznał, że zakup nieruchomości od Lasów Państwowych objęty jest dyspozycją art. 2 pkt 1 lit. g ustawy o PCC i tym samym taka czynność nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Ustawa o PCC wprawdzie wprost odwołuje się do ustawy z 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (tekst jedn. DzU z 2015 r. poz. 1774), ale nie oznacza to, że ustawa ta jest jedyną podstawą prawną do zastosowania wyłączenia. Ustawa o gospodarce nieruchomościami wprost stwierdza, że nie narusza innych ustaw w zakresie gospodarki nieruchomościami, wymieniając expressis verbis między innymi ustawę o lasach (art. 2 pkt 3). Ustawę tę stosuje się, gdy tak wynika z treści innych ustaw (w tym wymienionej ustawy o lasach) lub gdy te ustawy bezpośrednio do niej odsyłają. Tak też orzekł m.in. WSA w Gdańsku w wyroku z 7 stycznia 2015 r. (I SA/Gd 1416/14).