Od 1 stycznia 2018 r. wraz z nowym prawem wodnym wejdą w życie opłaty za usługi wodne

Wysokość ustalonych opłat będzie można kwestionować w reklamacji. Ale jej wniesienie nie wstrzyma obowiązku zapłaty należności – pisze prawnik.

Aktualizacja: 29.09.2017 13:18 Publikacja: 29.09.2017 09:35

Od 1 stycznia 2018 r. wraz z nowym prawem wodnym wejdą w życie opłaty za usługi wodne

Foto: 123RF

Od 1 stycznia 2018 r. wraz z nowym prawem wodnym wejdą w życie opłaty za usługi wodne, realizujące unijną zasadę „zanieczyszczający płaci". Skoro idea stanie się rzeczywistością, warto przyjrzeć się regułom ustalania wysokości wodnej daniny.

Opłaty za usługi wodne będą jednym z instrumentów ekonomicznych gospodarowania wodami. Zapłacą je m.in. przedsiębiorcy pobierający wody podziemne lub wody powierzchniowe w związku z prowadzoną działalnością. W zależności od rodzaju usług wodnych opłata może składać się z opłaty stałej albo ze zmiennej, albo z obu równocześnie.

Do opłat za usługi wodne zastosowanie znajdą przepisy działu III ordynacji podatkowej, pt. „Zobowiązania podatkowe". Przymusowe ściąganie opłat będzie się natomiast odbywało w trybie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Stąd konkluzja, że opłaty wodne będą quasi-podatkiem, jako przymusowe i bezzwrotne świadczenia na rzecz podmiotów publicznych.

Stosowanie do opłat wodnych reguł rządzących zobowiązaniami podatkowymi nasuwa wątpliwość, czy opłaty będą (podobnie jak np. VAT czy CIT) podlegały samoobliczeniu przez zobowiązanych, czy informacja o wysokości opłat będzie pochodziła od właściwego organu (podobnie jak w podatku od nieruchomości płaconego przez osoby fizyczne, ustalanego w drodze decyzji).

Nowotworzone Przedsiębiorstwo Gospodarki Wodnej Wody Polskie będzie główną wiodącą rolę przy pobieraniu opłat. To Wody Polskie ustalą wysokość opłat za pobór wód podziemnych lub powierzchniowych, w formie informacji doręczanej zobowiązanym. Natomiast opłaty za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej ustalą – też w formie informacji – wójtowie, burmistrzowie lub prezydenci miast.

Każda z informacji będzie zawierała sposób obliczenia opłaty, co oznacza, że odegra rolę decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe.

Ustalenie ilości pobranych wód podziemnych lub powierzchniowych, a więc kwestii podstawowej dla wysokości opłaty zmiennej, odbędzie się na podstawie odczytu wskazań przyrządów pomiarowych lub na podstawie danych z systemów pomiarowych. Odczytu dokonają pracownicy Wód Polskich.

Podmiot, któremu zostanie doręczona informacja o wysokości opłat, będzie zobowiązany do ich uiszczenia w odpowiednim terminie. Opłatę stałą, z racji rocznego okresu rozliczeniowego, trzeba będzie wnieść w czterech równych ratach kwartalnych, nie później niż do końca miesiąca następującego po upływie danego kwartału. Natomiast ustalana za kwartalny okres rozliczeniowy opłata zmienna, względnie opłata za zmniejszenie naturalnej retencji terenowej, będzie płatna w terminie 14 dni od dnia doręczenia informacji.

Zobowiązany do ponoszenia opłat za usługi wodne, który otrzyma informację o ich wysokości, będzie mógł złożyć reklamację, jeśli uzna, że wysokość opłat została ustalona nieprawidłowo. Będzie na to 14 dni od dnia otrzymania informacji.

Reklamację należało będzie zaadresować do Wód Polskich lub właściwych organów samorządowych, w zależności od tego, od kogo pochodziła kwestionowana informacja. Co jednak istotne – złożenie reklamacji nie wstrzyma obowiązku uiszczenia opłaty.

Wody Polskie lub organy samorządowe, jako sędziowie we własnej sprawie, rozpoznają reklamację od sporządzonych przez siebie informacji. Będą mogły uznać ją za uzasadnioną i przekazać zobowiązanemu nową informację o nowej opłacie. Ale będą też mogły jej nie uwzględnić, co skończy się wydaniem decyzji określającej wysokość opłaty. Wtedy jednak zobowiązany uzyska możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego.

Poddanie decyzji określających opłaty za usługi wodne kontroli sądów oznacza, iż rzeczowy spór o ich wysokość trzeba będzie prowadzić już na etapie postępowania reklamacyjnego. To będzie właściwy moment na przedstawienie pełnej argumentacji popartej dowodami. Sąd skontroluje bowiem decyzję na moment jej wydania i nie będzie prowadził postępowania dowodowego co do istoty sprawy. ?

Autor jest adwokatem i doradcą podatkowym w Kancelarii Ożóg Tomczykowski sp. z o.o.

Od 1 stycznia 2018 r. wraz z nowym prawem wodnym wejdą w życie opłaty za usługi wodne, realizujące unijną zasadę „zanieczyszczający płaci". Skoro idea stanie się rzeczywistością, warto przyjrzeć się regułom ustalania wysokości wodnej daniny.

Opłaty za usługi wodne będą jednym z instrumentów ekonomicznych gospodarowania wodami. Zapłacą je m.in. przedsiębiorcy pobierający wody podziemne lub wody powierzchniowe w związku z prowadzoną działalnością. W zależności od rodzaju usług wodnych opłata może składać się z opłaty stałej albo ze zmiennej, albo z obu równocześnie.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Opinie Prawne
Prof. Pecyna o komisji ds. Pegasusa: jedni mogą korzystać z telefonu inni nie
Opinie Prawne
Joanna Kalinowska o składce zdrowotnej: tak się kończy zabawa populistów w podatki
Opinie Prawne
Robert Gwiazdowski: Przywracanie, ale czego – praworządności czy władzy PO?
Opinie Prawne
Ewa Szadkowska: Bieg z przeszkodami fundacji rodzinnych
Opinie Prawne
Isański: O co sąd administracyjny pytał Trybunał Konstytucyjny?