Zgodnie z założeniami nowej ordynacji podatkowej opracowanej przez Komisję Kodyfikacyjną Ogólnego Prawa Podatkowego (KKOPP) skodyfikowane przepisy ogólnego prawa podatkowego mają służyć realizacji dwóch podstawowych celów: ochronie praw podatnika oraz zwiększeniu skuteczności i efektywności wymiaru i poboru podatków. Ich realizacji sprzyjać powinno zastosowanie, w relacjach pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami (a także innymi podmiotami), środków komunikacji elektronicznej.
Wykorzystywanie w komunikacji pomiędzy organami podatkowymi a podatnikami nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych, do których zalicza się środki komunikacji elektronicznej, ma zapewnić sprawną i przyjazną obsługę podatnika. Będzie też sprzyjać zmniejszeniu kosztów działania administracji skarbowej oraz oszczędności czasu przez zminimalizowanie konieczności osobistego stawiennictwa w urzędzie czy też stania w kolejkach na poczcie w celu wysłania pisma do urzędu. Przyspieszy też załatwiania spraw podatkowych. Można wyobrazić sobie sytuację, w której w tym samym dniu, w którym np. pełnomocnik strony postępowania podatkowego otrzyma określone pismo od organu podatkowego, a organ ten otrzyma odpowiedź na to pismo od pełnomocnika. W konsekwencji komunikacja elektroniczna może w istotny sposób przyczynić się do zwiększenia zaufania podatników do organów podatkowych. Dlatego też w pracach nad założeniami nowej ordynacji podatkowej szczególny nacisk położono na aspekt technologiczny, związany z informatyzacją funkcjonowania administracji skarbowej, dotyczący możliwości wykorzystania w kontaktach z organami podatkowymi nowych technologii, w tym przede wszystkim środków komunikacji elektronicznej.
Jeden rozdział zamiast rozproszonych przepisów
Obserwacja przeobrażeń przepisów ogólnego prawa podatkowego pozwala stwierdzić, że ustawodawca stopniowo zwiększa znaczenie zastosowania nowoczesnych technologii komunikacyjnych i informacyjnych w komunikacji pomiędzy podatnikami a organami podatkowymi. Podkreślenia wymaga, że praktycznie każda kolejna zmiana obowiązującej ordynacji podatkowej niesie za sobą również zmiany w zakresie zastosowania tych technologii w szeroko pojętych kontaktach z administracją skarbową.
W pracach nad założeniami nowej ordynacji podatkowej przyjęto, że problem odpowiedniej regulacji zagadnień związanych z zastosowaniem środków komunikacji elektronicznej jest na tyle istotny, że należy poświęcić im odrębny rozdział w przepisach części ogólnej projektowanego aktu prawnego.
Zdaniem KKOPP uporządkowania i zebrania w jednym miejscu w nowym akcie prawnym wymagają zagadnienia związane z komunikacją elektroniczną z organami podatkowymi, dotyczące w szczególności: funkcjonowania portalu podatkowego służącego do kontaktów organów podatkowych (samorządowych i państwowych) z podmiotami zewnętrznymi; zasad identyfikacji użytkownika systemu teleinformatycznego organu podatkowego, które będą miały zastosowanie do wszystkich przypadków komunikowania się z organami podatkowym za pomocą środków komunikacji elektronicznej; wnoszenia podań, deklaracji oraz wszelkiego rodzaju pism, a także dokumentów elektronicznych zawierających informacje w innej formie niż pisemna do organu podatkowego za pomocą środków komunikacji elektronicznej; wyrażenie przez podatnika (lub inny podmiot) ogólnej zgody na doręczanie pism za pomocą środków komunikacji elektronicznej; zasad uwierzytelniania elektronicznej kopii dokumentu sporządzonego w innej postaci niż elektroniczna; wprowadzenia obowiązku podawania adresów elektronicznych na wszystkich pismach pochodzących od organów podatkowych; zasady równoważności podania i deklaracji odwzorowanych cyfrowo pod względem skutków prawnych podania i deklaracji złożonej w formie pisemnej.