Covid-19 nie spowolni działań proklimatycznych na kolei

Pociągi wyróżniają się na tle innych środków transportu jako najmniej emisyjne. Jednak nadal w około 91 proc. kolej zarówno pasażerska, jak i towarowa jest zasilana ze źródeł konwencjonalnych, zużywając jednocześnie niecałe 2 proc. energii w skali kraju. Branża zrzeszyła się, aby prowadzić wspólne działania na rzecz zmniejszenia emisji CO2 i transformacji sektora w zieloną stronę.

Publikacja: 03.06.2020 21:00

Dzięki eco-drivingowi w ciągu 10 lat można zaoszczędzić 400 GWh energii i zredukować emisję CO2 o 32

Dzięki eco-drivingowi w ciągu 10 lat można zaoszczędzić 400 GWh energii i zredukować emisję CO2 o 320 000 ton

Foto: materiały prasowe

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) rekomenduje m.in. stworzenie spójnego systemu do eco-drivingu na kolei, który wesprze optymalizację techniki jazdy. W ciągu dziesięciu lat umożliwi to wygenerowanie oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukowanie emisji CO2 o 320 000 ton.

– Pierwszy rok naszej działalności pokazał, że CEEK to bardzo istotna inicjatywa dla całej branży kolejowej, która potrafi efektywnie współpracować, tak by kolej stawała się jeszcze bardziej ekologicznym i konkurencyjnym środkiem transportu. Bardzo się cieszę, że mogę przewodniczyć jej pracom i wspólnie z całą radą programową oraz członkami CEEK poszukiwać najkorzystniejszych rozwiązań dla branży i, co najważniejsze, sukcesywnie je wdrażać – podkreśla Janusz Malinowski, przewodniczący prezydium rady programowej CEEK oraz prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

CEEK na podstawie przeprowadzonych warsztatów dot. rekuperacji z udziałem przedstawicieli spółek przygotował propozycje zmian legislacyjnych w tym zakresie. Organizacja chce zająć się również wdrożeniem programów wsparcia dla inwestycji związanych z wprowadzeniem i rozwojem rekuperacji. Dane wskazują, że rekuperacja może w ciągu dziesięciu lat wygenerować oszczędności energii elektrycznej na poziomie 600 GWh oraz zredukować emisję CO2 aż o 480 000 ton.

Centrum chce także wprowadzić w życie program „Zielona kolej", który umożliwiłby w perspektywie dekady zasilanie polskiej kolei w 85 proc. z odnawialnych źródeł energii (OZE). Oznacza to lokalne inwestycje w OZE o wartości 6–10 mld zł w ciągu 15 lat.

– W ramach obszarów, które sobie wyznaczyliśmy: rekuperacja, eco-driving oraz OZE, podjęliśmy konkretne wspólne działania, które przyniosły już pierwszy efekt mierzalny: oszczędziliśmy 18 GWh. Zainicjowaliśmy również projekt „Zielona kolej", który mamy nadzieję stanie się ważnym elementem na drodze prowadzącej nas do stworzenia zeroemisyjnej kolei oraz będzie wsparciem do realizacji celów redukcji emisji CO2 w naszym kraju – mówi Leszek Hołda, wiceprzewodniczący prezydium rady programowej CEEK, członek zarządu PKP Energetyka.

Jakub Majewski z fundacji ProKolej zwraca uwagę, że kryzys społeczno-ekonomiczny związany z epidemią uświadomił, że nie jesteśmy autonomiczni i niezależni od otaczającego nas środowiska i dlatego Komisja Europejska deklaruje wsparcie kierowane na odbudowę gospodarki zgodne ze strategią tworzenia Europejskiego Zielonego Ładu. W opinii eksperta potrzeba zmian jest olbrzymia.

– W przypadku Polski, która była dotychczas krajem stojących w korkach, kilkunastoletnich samochodów i energii produkowanej z węgla, oznacza to konieczność gruntownej weryfikacji dotychczasowych strategii rozwoju. W sytuacji, gdy skutkiem budowy nowych autostrad i dróg ekspresowych jest wzrost ruchu, importu ropy naftowej i sznurów tranzytowych ciężarówek, trzeba szukać alternatyw. Europejski Green Deal to potężna szansa dla sektora kolejowego, który jest już „elektromobilny". A po przestawieniu się na energię odnawialną i maksymalizacji efektywności może stać się wręcz liderem zmian – mówi Majewski.

Aktywność CEEK wpisuje się także w działania rządu oraz zalecenia ekspertów zawarte w programie „Impuls energii dla Polski", Forum Energii i Konfederacji Lewiatan. Mowa w nim m.in. o konieczności wprowadzenie pakietu, którego celem jest zmobilizowanie dostępnych środków publicznych i prywatnych na energetyczną modernizację kraju. Szacuje się, że takie inwestycje stworzą 240 tysięcy miejsc pracy.

Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK) rekomenduje m.in. stworzenie spójnego systemu do eco-drivingu na kolei, który wesprze optymalizację techniki jazdy. W ciągu dziesięciu lat umożliwi to wygenerowanie oszczędności energii elektrycznej na poziomie 400 GWh oraz zredukowanie emisji CO2 o 320 000 ton.

– Pierwszy rok naszej działalności pokazał, że CEEK to bardzo istotna inicjatywa dla całej branży kolejowej, która potrafi efektywnie współpracować, tak by kolej stawała się jeszcze bardziej ekologicznym i konkurencyjnym środkiem transportu. Bardzo się cieszę, że mogę przewodniczyć jej pracom i wspólnie z całą radą programową oraz członkami CEEK poszukiwać najkorzystniejszych rozwiązań dla branży i, co najważniejsze, sukcesywnie je wdrażać – podkreśla Janusz Malinowski, przewodniczący prezydium rady programowej CEEK oraz prezes Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie Ekonomiczne
Witold M. Orłowski: Gospodarka wciąż w strefie cienia
Opinie Ekonomiczne
Piotr Skwirowski: Nie czarne, ale już ciemne chmury nad kredytobiorcami
Ekonomia
Marek Ratajczak: Czy trzeba umoralnić człowieka ekonomicznego
Opinie Ekonomiczne
Krzysztof Adam Kowalczyk: Klęska władz monetarnych
Opinie Ekonomiczne
Andrzej Sławiński: Przepis na stagnację