Czy Polonia może pomóc w rozwoju gospodarki

Fotorzepa, Piotr Wittman
Zmiana postrzegania przedstawicieli Polonii z potencjalnych sponsorów albo osób straconych dla kraju na patrzenie na nich jako potencjalnych partnerów biznesowych i inwestorów będzie trudna, ale nie powinna nas onieśmielać – pisze senator.

Jakiś czas temu w „Financial Times" ukazał się artykuł „Irish start-ups stand out from the crowd in Silicon Valley", opowiadający o fenomenie skuteczności, z jaką irlandzkie startupy podbijają Dolinę Krzemową. Autorka tekstu Hannah Kuchler, wskazując przyczyny, wymieniła m.in. dobrze skomunikowaną, sprawną i wspierającą się irlandzką diasporę w USA. Irlandię zamieszkuje ok. 6 mln mieszkańców, ale na świecie żyje nawet 80 mln osób, które przyznają się do irlandzkich korzeni (które często są bardzo dalekie i wielu członków diaspory nigdy nie odwiedziło rodzinnej wyspy).

Irlandia nauczyła się animować kontakt z diasporą i optymalizować jej wkład w rozwój swojej gospodarki. Dlatego skalowanie irlandzkich biznesów z wykorzystaniem światowej sieci kontaktów jest tak skuteczne. Tymczasem my wciąż nie znaleźliśmy optymalnego modelu biznesowej współpracy z Polonią.

Jednocześnie Polska i polscy przedsiębiorcy starają się coraz mocniej wykor...

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL