Pod Rzeszowem powstał niezniszczalny most

W miejscowości Błażowa pod Rzeszowem dobiega końca budowa pierwszego polskiego mostu drogowego wykonanego nie ze stali i betonu lecz z materiału kompozytowego.

Aktualizacja: 22.12.2015 17:36 Publikacja: 22.12.2015 16:50

Most przerzucono nad potokiem Ryjak w miejscu istniejącego, ale zniszczonego obiektu

Most przerzucono nad potokiem Ryjak w miejscu istniejącego, ale zniszczonego obiektu

Foto: materiały prasowe

Prototypowy obiekt został przerzucony nad potokiem Ryjak w miejscu istniejącego, ale zniszczonego obiektu z 1958 roku. Dopuszczalne obciążenie podniesiono z 15 do 40 ton. Kompozyt FRP (ang. Fiber-Reinforced Polymer) to włókna otoczone matrycą polimerową.

Elementy wykonane z tego materiału nie korodują, są lżejsze od tradycyjnych prefabrykatów stosowanych w budownictwie, ich parametry wytrzymałościowe przewyższają stal, montaż jest łatwiejszy, a czas budowy krótszy. Dźwigary mostu wykonano z włókien szklanych i węglowych oraz żywicy epoksydowej.

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju przeznaczyło na ten projekt 5 mln 150 tys. złotych. Prototypowy most jest dziełem specjalistów z Mostostalu, Politechniki Warszawską i Rzeszowskiej oraz firmy Promost Consulting.

Trwają prace wykończeniowe. W najbliższym czasie zostanie dokończona izolacja płyty i nawierzchnia na obiekcie i dojazdach. Równolegle trwają prace nad umocnieniem brzegów rzeki. Próbne obciążenia mają na celu sprawdzenie między innymi przemieszczeń, drgań i naprężeń w kluczowych elementach konstrukcyjnych mostu.

Całe przedsięwzięcie obejmujące projektowanie, badania przemysłowe, i budowę trwa od listopada 2013 do marca 2016 r. W ramach projektu zostanie również opracowany system monitoringu mostu kompozytowego..

Prototypowy obiekt został przerzucony nad potokiem Ryjak w miejscu istniejącego, ale zniszczonego obiektu z 1958 roku. Dopuszczalne obciążenie podniesiono z 15 do 40 ton. Kompozyt FRP (ang. Fiber-Reinforced Polymer) to włókna otoczone matrycą polimerową.

Elementy wykonane z tego materiału nie korodują, są lżejsze od tradycyjnych prefabrykatów stosowanych w budownictwie, ich parametry wytrzymałościowe przewyższają stal, montaż jest łatwiejszy, a czas budowy krótszy. Dźwigary mostu wykonano z włókien szklanych i węglowych oraz żywicy epoksydowej.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Technologie kwantowe: nauka tworzy szanse dla gospodarki
Nowe technologie
Niewykrywalny bombowiec strategiczny Sił Powietrznych USA odbył pierwszy lot
Nowe technologie
Co mówią kury? Naukowcy opracowali tłumacza, użyli sztucznej inteligencji
Nowe technologie
Prof. Zybertowicz: AI może potraktować ludzkość jak budowniczy autostrad traktują mrowiska
Materiał Promocyjny
Dell Technologies: nie ma branży czy przedsiębiorstwa, które może funkcjonować bez nowoczesnych technologii