Odszkodowanie za sprzedanie lokalu z wadą

Pośrednik nie może zatajać przed swoim klientem istotnych informacji o nieruchomości.

Publikacja: 19.07.2018 22:02

Odszkodowanie za sprzedanie lokalu z wadą

Foto: Fotorzepa/Jerzy Dudek

Biuro pośrednictwa w obrocie nieruchomościami musi informować klienta o ryzyku związanym z zakupem lokalu w condohotelu. W przeciwnym razie słono zapłaci za swój błąd.

Sąd Okręgowy w Warszawie zasądził na rzecz klientki biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami 196 tys zł. To odszkodowanie za straty, jakie poniosła z tytułu inwestycji. Pośrednik namówił ją na zakup lokalu w nowobudowanym condohotelu w atrakcyjnej lokalizacji nad morzem. Nie poinformował jej jednak, że deweloper, który budował obiekt, miał kłopoty finansowe, przez które później ogłosił upadłość. Budowy condohotelu nigdy więc nie dokończył. Pośrednik bronił się, że zawodowo zajmuje się tylko pośrednictwem w obrocie nieruchomościami, a nie doradztwem inwestycyjnym.

Jego pracownicy przedstawili klientce ofertę w całości przygotowaną przez dewelopera. Rola pośrednika ograniczyła się jedynie do promocji oferty i czynności organizacyjno-marketingowych, czyli do „skojarzenia" obu stron transakcji. W tym czasie zaś, kiedy klientka kupowała lokal, inwestycja nie budziła żadnych wątpliwości. Była świeżo po przeprowadzonym audycie. Nie wykazał on niczego złego.

Zdaniem pośrednika klientka doskonale orientowała się też w plotkach dotyczących kłopotów finansowych dewelopera. Mimo to zdecydowała się podpisać z nim umowę przedwstępną na ustanowienie odrębnej własności lokalu. Działała więc świadomie i na własne ryzyko. Obecnie może wystąpić tylko z roszczeniami do syndyka masy upadłościowej, a nie żądać odszkodowania z tytułu poniesionych strat – twierdził pośrednik.

Przed wydaniem wyroku sąd okręgowy ustalił, że klientka biura pośrednictwa zdecydowała się skorzystać z oferty pod wpływem sugestii jego pracownika oraz zapewnień co do opłacalności i bezpieczeństwa inwestycji. W efekcie zawarła z deweloperem umowę przedwstępną na lokal o powierzchni 23 mkw. Cena netto lokalu wynosiła 195 tys. zł. Tego samego dnia podpisała umowę dzierżawy. Na jej podstawie zobowiązała się oddać lokal do działalności typowo hotelowej, a w zamian miała otrzymywać roczny czynsz w wysokości 19,5 tys. złotych. Lokalu jednak nie otrzymała, a pieniądze straciła. Zakup lokalu traktowała jako lokatę kapitału, dzięki której miała mieć pieniądze na emeryturze.

Sąd wytknął pośrednikowi, że na stronie internetowej zapewnia o profesjonalizmie swoich pracowników, a także o szczegółowym sprawdzaniu przez siebie stanu faktycznego i prawnego każdej oferowanej nieruchomości. W tym zaś wypadku były to puste zapewnienia. W tym czasie bowiem kiedy proponował lokal klientce, wycofał się już ze sprzedaży lokali w condohotelu. Sąd doszedł do wniosku, że pośrednik jednak zawinił. Miał obowiązek przekazać swojej klientce wszystkie posiadane informacje dotyczące oferowanej nieruchomości oraz jej stanu prawnego, w tym te dotyczące złej sytuacji finansowej dewelopera i wysokiego prawdopodobieństwa, że budowa condohotelu nie zostanie skończona.

Zdaniem sądu biuro dopuściło się nieuczciwej praktyki rynkowej wobec swojej klientki. Naruszyło również prawne zasady wykonywania pośrednictwa w obrocie nieruchomościami. Oferowało bowiem nabycie odrębnej własności lokali od dewelopera zagrożonego upadłością. Wina pracowników pośrednika polegała zaś na tym, że godził się na to, że jego klienci mogą w związku z tym ponieść straty.

Sąd okręgowy nie miał wątpliwości, że w tym konkretnym przypadku doszło do spełnienia wszystkich przesłanek odpowiedzialności odszkodowawczej z art. 415 kodeksu cywilnego. Chodzi o nienależyte wykonanie obowiązków umownych oraz o powstanie szkody majątkowej po stronie klienta biura pośrednictwa. Ponadto między jedną a drugą przesłanką istniał związek przyczynowo-skutkowy, o którym mówi wspomniany przepis.

Sąd postanowił zasądzić na rzecz klientki biura 196 tys. zł, czyli tyle, ile zapłaciła deweloperowi, a następnie straciła na skutek jego upadłości i przerwanej budowy condohotelu.

Sygnatura akt XXV C 1472/15

Biuro pośrednictwa w obrocie nieruchomościami musi informować klienta o ryzyku związanym z zakupem lokalu w condohotelu. W przeciwnym razie słono zapłaci za swój błąd.

Sąd Okręgowy w Warszawie zasądził na rzecz klientki biura pośrednictwa w obrocie nieruchomościami 196 tys zł. To odszkodowanie za straty, jakie poniosła z tytułu inwestycji. Pośrednik namówił ją na zakup lokalu w nowobudowanym condohotelu w atrakcyjnej lokalizacji nad morzem. Nie poinformował jej jednak, że deweloper, który budował obiekt, miał kłopoty finansowe, przez które później ogłosił upadłość. Budowy condohotelu nigdy więc nie dokończył. Pośrednik bronił się, że zawodowo zajmuje się tylko pośrednictwem w obrocie nieruchomościami, a nie doradztwem inwestycyjnym.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Nieruchomości
Rząd przyjął program tanich kredytów. Klienci już rezerwują odpowiednie mieszkania
Nieruchomości
Wielki recykling budynków nabiera tempa. Troska o środowisko czy o portfel?
Nieruchomości
Opada gorączka, ale nie chęci
Nieruchomości
Klienci czekają w blokach startowych
Nieruchomości
Kredyty mieszkaniowe: światełko w tunelu