Sprawa dotyczy zapisów umowy, które umożliwiają bankowi jednostronną zmianę wysokości oprocentowania. Zdaniem Rzecznika Finansowego, warunki tej zmiany były tak nieprecyzyjnie i niejednoznacznie, że w istocie zapewniały bankowi dowolność w zakresie zmiany oprocentowania, a w konsekwencji w ustalaniu wysokości należnych odsetek. W ocenie Rzecznika Finansowego oznacza to, że taki zapis można uznać za tzw. klauzulę abuzywną.
- Do Rzecznika Finansowego wpływają liczne pisma i wnioski dotyczące umów o kredyty waloryzowane do CHF. Klienci pozwanego banku wskazują w nich na abuzywność dokładnie tej samej klauzuli umownej określającej warunki zmiany oprocentowania, która jest przedmiotem postępowania. Biorąc pod uwagę skalę i powtarzające się skargi skierowane pod adresem pozwanego banku, Rzecznik Finansowy uznał za zasadne przedstawienie, z urzędu, poglądu istotnego dla sprawy – mówi Agnieszka Wachnicka, Dyrektor Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego.
Nowe argumenty dla konsumentów
Wsparcie Rzecznika Finansowego może być o tyle istotne, że obecnie sprawę ponownie rozpatruje Sąd Apelacyjny. W kwietniu 2014 r. przychylił się on do stanowiska grupy ponad 1200 konsumentów reprezentowanych przez warszawskiego Miejskiego Rzecznika Konsumentów. Bank złożył jednak skargę kasacyjną i sprawa trafiła Sądu Najwyższego. Ten tylko w części podzielił zdanie Sądu Apelacyjnego i przekazał mu sprawę do ponownego rozpatrzenia.
Stanowisko Rzecznika Finansowego dostarcza nowych argumentów konsumentom. W istotnym poglądzie wskazuje on na abuzywny charakter całej klauzuli. Tymczasem Sąd Najwyższy w tej konkretnej sprawie uznał tylko część klauzuli zmiany oprocentowania za sprzeczną z dobrymi obyczajami i rażąco naruszającą interesy konsumentów, a więc abuzywną.
- Konsumenci-kredytobiorcy mają prawo do rzetelnej, prawdziwej i pełnej informacji. Mechanizm zmiany stopy oprocentowania, a więc jego podstawy prawne i faktyczne, a także przyczyny i sposób ewentualnych zmian, powinny być więc jasno i precyzyjne określone w umowie – mówi Bartosz Wyżykowski, Zastępca Dyrektora Wydziału Klienta Rynku Bankowo-Kapitałowego w Biurze Rzecznika Finansowego.