Rzecznik Praw Obywatelskich wystąpił w tej sprawie do Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa.

Podstawą obliczenia ryczałtu na zakup opału są zryczałtowane wydatki gospodarstwa domowego ustalane w postępowaniu administracyjnym, które kończy decyzja o przyznaniu bądź odmowie przyznania dodatku mieszkaniowego. Decyzja wydawana jest wyłącznie na podstawie dostarczonego przez wnioskodawcę rachunku za energię elektryczną za ostatni okres rozliczeniowy. Takim rachunkiem nie dysponują jednak osoby korzystające z niekonwencjonalnych źródeł energii. Nie mogą one zatem uzyskać ryczałtu na zakup opału, mimo że spełniają warunki do otrzymania tej formy pomocy finansowej przewidzianej w ustawie o dodatkach mieszkaniowych.

W ocenie Rzecznika Praw Obywatelskich przepisy tej ustawy oraz przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych nie odpowiadają aktualnym potrzebom słabszych ekonomicznie uczestników rozwijającego się rynku energii odnawialnej. Organy administracyjne mają obowiązek wyliczać ryczałt na podstawie rachunku za ostatni okres rozliczeniowy i według jego treści ustalić wartość 1 kWh. Zdaniem RPO taki  zakres związania organu jest zbyt daleko idący, gdyż nie uwzględnia wszystkich możliwych do zaistnienia sytuacji. Skutek jest taki, że osoby, które spełniają przesłanki do uzyskania dodatku mieszkaniowego, a nie mogą przedstawić rachunku za prąd, bo wytwarzają własną energię elektryczną, nie otrzymują ryczałtu na zakup gazu, koksu, węgla czy drewna potrzebnego do ogrzania mieszkania i wody.

Departament Mieszkalnictwa w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa poinformował Rzecznika, że planowana jest nowelizacja ustawy o dodatkach mieszkaniowych. Jak zapewniono RPO, kwestia ustalania ceny 1 kWh energii elektrycznej także na podstawie informacji z innych źródeł niż rachunek danego odbiorcy, zostanie poddana analizie. Rzecznik uważa jednak, że można szybciej rozwiązać problem uzupełniając odpowiednio treść rozporządzenia z 28 grudnia 2001 r. w sprawie dodatków mieszkaniowych. Chodzi o  wyraźne wskazanie dokumentów, jakie stanowić mogą podstawę dla organów administracyjnych do wyliczenia wysokości ryczałtu na zakup opału przez prosumentów wytwarzających energię elektryczną we własnym zakresie, którzy mają zawartą umowę kompleksową w przedsiębiorstwem energetycznym.

Rzecznik zwrócił się do Ministra Infrastruktury z prośbą o rozważanie podjęcia prac nad zmianą przepisów rozporządzenia. Poprosił też o przekazanie informacji o planowanym terminie rozpoczęcia prac nad nowelizacją ustawy o dodatkach mieszkaniowych i jej zakresie.