Schody, barierki, brak wind i obojętność – przez wiele lat te przeszkody sprawiały, że wielu niepełnosprawnych czy ich opiekunów rezygnowało z letniego wypoczynku, a na wyjazd decydowali się tylko ci najbardziej zdeterminowani i najzamożniejsi. Na szczęście sytuacja zmienia się z roku na rok, a coraz więcej ośrodków i organizatorów wypoczynku dostrzega w osobach niepełnosprawnych atrakcyjnych klientów. Często nawet atrakcyjniejszych niż ci cieszący się pełną sprawnością. A duże biura podróży mają w swojej ofercie także wczasy dostosowane do potrzeb osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Oferują im pobyt w hotelach z odpowiednio położonymi i przystosowanymi pokojami, w których szafki są położone odpowiednio nisko, drzwi szerokie, a łazienki mają prysznic, a nie wannę. Osoby niepełnosprawne mogą też liczyć na wygodny transfer z lotniska do hotelu pojazdem, który zapewni im komfort i bezpieczeństwo. Standardowe autobusy nie zawsze przystosowane są do przewozu osób na wózkach.
Czytaj także: Dworce autobusowe a osoby niepełnosprawne
Warto wiedzieć, z jakich zniżek i ułatwień osoby niepełnosprawne mogą korzystać podczas urlopu i w środkach transportu. Ułatwienia zaczynają się jeszcze przed podróżą.
Niepełnosprawny na lotnisku
Specjalna asysta na terenie lotniska i podczas podróży samolotem przysługuje nie tylko osobom z orzeczeniem o niepełnosprawności, ale także borykającym się ze stałym lub czasowym ograniczeniem sprawności ruchowej czy mającym kłopoty z widzeniem lub ze słuchem. Obowiązek udzielenia niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy i zapewnienia im odpowiednich udogodnień nakłada na port lotniczy i linie lotnicze rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE 1107 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą. Na jego mocy, w zależności od potrzeb, obsługa lotniska zapewnia asystę od punktu zgłoszenia, poprzez procedury odprawy i kontroli, aż do momentu zajęcia fotela w samolocie. Osoba niepełnosprawna ma pierwszeństwo przy odprawie i kontroli bezpieczeństwa, prawo do bezpłatnego transportu wózka inwalidzkiego, a jeśli ma kłopoty z widzeniem albo ze słuchem, obsługa lotniska ma obowiązek przekazać jej informacje o opóźnieniach, numerze gate'u czy komunikatów o odlotach. Na podobną pomoc osoba niepełnosprawna może liczyć podczas przylotu na dane lotnisko.
Czytaj także: System wsparcia osób niepełnosprawnych