Turystyka a niepełnosprawni

Na dworcach czy lotniskach osoby niepełnosprawne mogą liczyć na asystę obsługi. Wystarczy powiadomić ją na 48 godzin przed planowaną podróżą.

Aktualizacja: 13.07.2018 15:18 Publikacja: 13.07.2018 14:41

Turystyka a niepełnosprawni

Foto: AdobeStock

Schody, barierki, brak wind i obojętność – przez wiele lat te przeszkody sprawiały, że wielu niepełnosprawnych czy ich opiekunów rezygnowało z letniego wypoczynku, a na wyjazd decydowali się tylko ci najbardziej zdeterminowani i najzamożniejsi. Na szczęście sytuacja zmienia się z roku na rok, a coraz więcej ośrodków i organizatorów wypoczynku dostrzega w osobach niepełnosprawnych atrakcyjnych klientów. Często nawet atrakcyjniejszych niż ci cieszący się pełną sprawnością. A duże biura podróży mają w swojej ofercie także wczasy dostosowane do potrzeb osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Oferują im pobyt w hotelach z odpowiednio położonymi i przystosowanymi pokojami, w których szafki są położone odpowiednio nisko, drzwi szerokie, a łazienki mają prysznic, a nie wannę. Osoby niepełnosprawne mogą też liczyć na wygodny transfer z lotniska do hotelu pojazdem, który zapewni im komfort i bezpieczeństwo. Standardowe autobusy nie zawsze przystosowane są do przewozu osób na wózkach.

Czytaj także: Dworce autobusowe a osoby niepełnosprawne

Warto wiedzieć, z jakich zniżek i ułatwień osoby niepełnosprawne mogą korzystać podczas urlopu i w środkach transportu. Ułatwienia zaczynają się jeszcze przed podróżą.

Niepełnosprawny na lotnisku

Specjalna asysta na terenie lotniska i podczas podróży samolotem przysługuje nie tylko osobom z orzeczeniem o niepełnosprawności, ale także borykającym się ze stałym lub czasowym ograniczeniem sprawności ruchowej czy mającym kłopoty z widzeniem lub ze słuchem. Obowiązek udzielenia niepełnosprawnym bezpłatnej pomocy i zapewnienia im odpowiednich udogodnień nakłada na port lotniczy i linie lotnicze rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady WE 1107 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą. Na jego mocy, w zależności od potrzeb, obsługa lotniska zapewnia asystę od punktu zgłoszenia, poprzez procedury odprawy i kontroli, aż do momentu zajęcia fotela w samolocie. Osoba niepełnosprawna ma pierwszeństwo przy odprawie i kontroli bezpieczeństwa, prawo do bezpłatnego transportu wózka inwalidzkiego, a jeśli ma kłopoty z widzeniem albo ze słuchem, obsługa lotniska ma obowiązek przekazać jej informacje o opóźnieniach, numerze gate'u czy komunikatów o odlotach. Na podobną pomoc osoba niepełnosprawna może liczyć podczas przylotu na dane lotnisko.

Czytaj także: System wsparcia osób niepełnosprawnych

Ważne, żeby potrzebę takiej asysty zgłosić nie później niż na 48 godzin przed planowanym wylotem. Zgłoszenie bezpośrednio na lotnisku może spowodować, że będziemy musieli czekać na asystę. Procedura asysty opisana jest na stronie internetowej każdego z lotnisk. Niektóre z nich, jak Lotnisko Chopina w Warszawie, stworzyły kodeksy dobrego postępowania przy obsłudze naziemnej osób niepełnosprawnych oraz osób z ograniczoną sprawnością.

Pomoc na dworcu

Specjalne ułatwienia dla osób niepełnosprawnych proponują też Polskie Koleje Państwowe. Na stacjach, które zatrudniają personel kolejowy, niepełnosprawni mogą liczyć na pomoc przy wsiadaniu, wysiadaniu z pociągu lub podczas przesiadania się do innego pociągu. O potrzebie takiej pomocy najlepiej poinformować co najmniej 48 godzin przed podróżą, telefonicznie: pod numerem infolinii PKP Intercity 703 200 200 lub za pomocą formularza na stronie internetowej (https://www.intercity.pl/pl/site/dla-pasazera/informacje/informacje-dla-osob-niepelnosprawnych-i-o-ograniczonej-sprawnosci-ruchowej/pomocniczy-formularz-zgloszeniowy.html), a pod numerem infolinii PKP: 22 474 13 13 lub drogą elektroniczną wysyłając maila na adres: pomocprm@pkp.pl.

Schody, barierki, brak wind i obojętność – przez wiele lat te przeszkody sprawiały, że wielu niepełnosprawnych czy ich opiekunów rezygnowało z letniego wypoczynku, a na wyjazd decydowali się tylko ci najbardziej zdeterminowani i najzamożniejsi. Na szczęście sytuacja zmienia się z roku na rok, a coraz więcej ośrodków i organizatorów wypoczynku dostrzega w osobach niepełnosprawnych atrakcyjnych klientów. Często nawet atrakcyjniejszych niż ci cieszący się pełną sprawnością. A duże biura podróży mają w swojej ofercie także wczasy dostosowane do potrzeb osób z różnego rodzaju niepełnosprawnościami. Oferują im pobyt w hotelach z odpowiednio położonymi i przystosowanymi pokojami, w których szafki są położone odpowiednio nisko, drzwi szerokie, a łazienki mają prysznic, a nie wannę. Osoby niepełnosprawne mogą też liczyć na wygodny transfer z lotniska do hotelu pojazdem, który zapewni im komfort i bezpieczeństwo. Standardowe autobusy nie zawsze przystosowane są do przewozu osób na wózkach.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami