Toyota inwestuje 650 mln zł w fabryki nad Wisłą

Japoński koncern powiększy swoje zakłady i rozpocznie produkcję przekładni do aut hybrydowych.

Aktualizacja: 20.10.2016 11:39 Publikacja: 19.10.2016 20:41

Foto: 123RF

Na inwestycji Toyoty skorzystają fabryki w Wałbrzychu i Jelczu, bo to właśnie w ich rozbudowę Japończycy zainwestują 650 mln zł. W Wałbrzychu ruszy w 2018 r. produkcja przekładni do aut hybrydowych. Jest to pierwsza fabryka w Europie, która rozpocznie produkcję tego kluczowego w hybrydowej technologii Toyoty komponentu. Z kolei jelczański zakład koncernu przystąpi w kwietniu 2017 r. do wytwarzania silnika benzynowego o pojemności 1,5 l dla Yarisa, a pod koniec 2019 r. dwulitrowej benzynowej jednostki nowej generacji.

– Oba zakłady jednocześnie nadal będą produkować dotychczasowy asortyment – mówi „Rzeczpospolitej" wiceprezes Toyoty Motor Manufacturing Poland w Wałbrzychu Dariusz Mikołajczak. W przypadku TMMP w Wałbrzychu są to małe silniki benzynowe i skrzynie biegów dla małych aut montowanych w Kolinie w Czechach. Toyota Motor Industries Poland w Jelczu wypuszcza diesle o pojemności 1,4, 2,0 i 2,2 l stosowane w Toyotach.

Na Wyspy i dso Turcji

Fabryki zwiększą zatrudnienie o sto osób. Jednocześnie Toyota zapowiada, że do końca marca 2017 r. nastąpi połączenie obu fabryk w jedną spółkę pod nazwą Toyota Motor Manufacturing Poland. Łączne inwestycje Toyoty w polskie fabryki to 4 mld zł (uwzględniając już zapowiadane 650 mln zł.).

Hybrydowa przekładnia Toyoty trafi do montowanego w Wielkiej Brytanii Aurisa sedana i kombi oraz do crossovera C-HR, którego produkcja ruszy pod koniec roku w Turcji. Dotychczas hybrydowe przekładnie importowane były z Japonii. Wałbrzyskie przekładnie nie będą jednak montowane w Priusach. W Wałbrzychu ruszy także laboratorium, które będzie wspomagać lokalizację produkcji części do przekładni.

– Wybór Wałbrzycha nie jest przypadkowy, ponieważ ta fabryka osiąga doskonałe wyniki w zakresie jakości i konkurencyjności – tłumaczy Johan van Zyl, prezes i dyrektor generalny Toyota Motor Europe.

Japoński koncern w ub.r. sprzedał w Europie 888 tys. aut, w tym 209 tys. hybrydowych. W tym roku będzie to 300 tys. Dla wszystkich modeli Toyoty średni udział hybryd w sprzedaży wyniósł w sierpniu br. 31 proc., dla Lexusa zaś 61 proc. – Spodziewamy się, że do 2020 r. połowa sprzedawanych przez nas w Europie Toyot będzie miała taki napęd – uważa prezes Toyota Motor Europe.

Od początku produkcji hybryd w 1997 r. Toyota sprzedała na całym świecie niemal 10 mln takich aut. Do 2020 r. ta liczba – według prognoz Toyoty – wzrośnie do 15 mln.

Popularność hybryd zależy od Komisji Europejskiej. Jeżeli KE wprowadzi szybciej, niż chce, przemysł testy RDE, czyli badanie składu spalin w warunkach rzeczywistych, wówczas może się okazać, że silniki diesla, aby uzyskać homologację, będą musiały otrzymać jeszcze droższe filtry.

Hybrydowy boom

Przeprowadzone na zlecenie KE badania firmy ICCT wykazują, że samochody z homologacją Euro 6 przekraczają normy emisji tlenków azotu siedmiokrotnie. Największe przekroczenia zanotowały diesle, których udział w europejskim rynku wynosi ponad 50 proc. Normy spełniają hybrydy. Spodziewany hybrydowy boom zamierza wykorzystać LG Chem, który ogłosił na początku tego miesiąca o zamiarze wybudowania za 1,3 mld zł w podwrocławskich Kobierzycach fabryki litowo-jonowych akumulatorów.

Toyota w Europie ma osiem fabryk (łącznie z zakładem w Kolinie, w którym udziały ma także francuska grupa PSA) i zatrudnia bezpośrednio 20 tys. osób. Japoński gigant zainwestował w Europie 8 mld euro od 1990 r. Korporacja przez 30 spółek sprzedała w ub.r. w 50 krajach Europy ponad 888 tys. aut. Wyprodukowała w Europie blisko 10 mln samochodów. W belgijskim Zaventem znajduje się centrum badawczo-rozwojowe Toyoty, na Lazurowym Wybrzeżu we Francji zaś centrum stylistyczne. Na świecie poza Japonią koncern ma 53 fabryki i 16 w Japonii.

Na inwestycji Toyoty skorzystają fabryki w Wałbrzychu i Jelczu, bo to właśnie w ich rozbudowę Japończycy zainwestują 650 mln zł. W Wałbrzychu ruszy w 2018 r. produkcja przekładni do aut hybrydowych. Jest to pierwsza fabryka w Europie, która rozpocznie produkcję tego kluczowego w hybrydowej technologii Toyoty komponentu. Z kolei jelczański zakład koncernu przystąpi w kwietniu 2017 r. do wytwarzania silnika benzynowego o pojemności 1,5 l dla Yarisa, a pod koniec 2019 r. dwulitrowej benzynowej jednostki nowej generacji.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum