Rekordowe zyski Grupy Volkswagena. Afera dieslowa już nie szkodzi

Grupa Volkswagena wypracowała w 2017 roku rekordowe wyniki. Zysk operacyjny wyniósł 17 mld euro, a z jej fabryk wyjechało 10,7 mln pojazdów – podał Volkswagen 13 marca na konferencji w Berlinie.

Aktualizacja: 13.03.2018 14:00 Publikacja: 13.03.2018 13:58

Rekordowe zyski Grupy Volkswagena. Afera dieslowa już nie szkodzi

Foto: Bloomberg

Niemcy po raz kolejny pochwalili się rekordowym zyskiem w wysokości 17 mld euro i również rekordowym wynikiem sprzedaży – 10,7 mln aut.  Dzięki temu Grupa VW stała się liderem światowego rynku motoryzacyjnego, wyprzedzając japońską Toyotę. Zysk byłby  jeszcze większy, gdyby nie konieczność odpisania 3,2 mld euro na koszty spowodowane  aferą z dieslami.

To znacznie mniej niż 7,2 mld euro, jakie VW musiał odpisać w 2016 roku. 

— W tej chwili uporaliśmy się z ponad 90 proc. napraw w Stanach Zjednoczonych i ponad 80 proc. w Europie. Nie ukrywam, że idzie to wolniej, niż oczekiwaliśmy, ale nie wszyscy właściciele aut z silnikami Diesla Grupy VW zgłosili się do punktów serwisowych – tłumaczył prezes Matthias Müller. I  ani przez chwilę nie udawał, że wydarzenie, którego „autorem” jest VW i które wstrząsnęło światową motoryzacją dla samego koncernu ma także ogromne znaczenie. 

— To nasza odpowiedzialność i musimy ponieść wszystkie jej konsekwencje. Nasze priorytety są oczywiste. Tak szybko, jak to możliwe, chcemy zakończyć akcję przywoławczą i planujemy, że nie potrwa dłużej, niż do końca tego roku. W tym samym  czasie chcemy także mieć jasność co do wyników wszystkich procesów, jakie zostały nam wytoczone - dodał.

Jednocześnie zapowiedział wielkie przyspieszenie w rozbudowie bazy produkcji aut z napędem elektrycznym. W 2022 r. pojazdy z takim napędem będą wyjeżdżać z 16 fabryk grupy Volkswagena na świecie. Zakład Grupy VW we Wrześni będzie jednym z pierwszych, gdzie ruszy produkcja takich samochodów. Na ten cel Grupa przeznaczy 25 mld euro. Elektromobilność będzie mieć największy udział w inwestycjach VW, na które koncern przeznacza łącznie 34 mld euro. Oprócz technologii produkcji e-aut VW będzie inwestował również w  auta autonomiczne, cyfryzację i nowe idee mobilności.

— Na te wszystkie programy tylko w 2018 r. wydamy 6,6 mld euro. A jeśli chodzi o elektromobilność, to zasada jest taka: auta z napędem elektrycznym będą produkowane w tych krajach, gdzie istnieje infrastruktura do ich ładowania i gdzie jest dla nich rynek – mówił Müller. To właśnie z Wrześni wyjedzie jeszcze w tym roku elektryczny samochód dostawczy, Crafter, a polska fabryka jest jedynym miejscem, gdzie to auto jest produkowane. Dwa polskie zakłady VW Commercial Vehicles mocno przyczyniły się do zysków Grupy VW. 

— W roku finansowym 2017 mieliśmy w tej części grupy przychody 11,9 mld euro, a zysk operacyjny wzrósł aż o 87,6 proc. do 853 mln euro - mówił prezes. — To wszystko mimo potężnych inwestycji w naszych polskich zakładach - dodał. W tym roku niemiecka grupa  chce wydać 450 mln euro. na zwiększenie produkcji w polskich zakładach.

Volkswagen nie zamierza jednocześnie rezygnować z produkcji aut z silnikami spalinowymi. — Nasi inżynierowie pracują w tej chwili nad silnikami Diesla i benzynowymi najnowszej generacji. Oczekujemy, że auta z takim napędem znajdą się na rynku już w 2019 r. – zapowiedział prezes Grupy VW. — Mogę mieć tylko nadzieję, że silniki Diesla do tego czasu nie zostaną „zagadane na śmierć” — dodał. I nie ukrywał, że jest to ważne także z punktu widzenia korzyści dla środowiska. — To samo możemy również powiedzieć o silnikach napędzanych gazem ziemnym CNG. Zdaniem Müllera, ich potencjał także jest niedoceniany.

Danuta Walewska z Berlina

Niemcy po raz kolejny pochwalili się rekordowym zyskiem w wysokości 17 mld euro i również rekordowym wynikiem sprzedaży – 10,7 mln aut.  Dzięki temu Grupa VW stała się liderem światowego rynku motoryzacyjnego, wyprzedzając japońską Toyotę. Zysk byłby  jeszcze większy, gdyby nie konieczność odpisania 3,2 mld euro na koszty spowodowane  aferą z dieslami.

To znacznie mniej niż 7,2 mld euro, jakie VW musiał odpisać w 2016 roku. 

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Rewolucyjny lek na odchudzenie Ozempic może być tańszy i kosztować nawet 20 zł
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców