fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motobiznes

Spółki automotive nie będą miały lekko

Fotorzepa, Tomasz Jodłowski
Spadek popytu, spowolnienie gospodarcze czy bardziej restrykcyjne normy emisji spalin nie pozostaną bez wpływu na sytuację producentów części i akcesoriów samochodowych.

Coraz więcej argumentów przemawia za tym, że dla branży motoryzacyjnej w Polsce nadchodzą chudsze lata. – Główny kierunek eksportowy, czyli Europa Zachodnia, notował ośmioletni okres wzrostu sprzedaży nowych pojazdów osobowych. Jednak najlepsze czasy dla branży już minęły, a niższy popyt, spowolnienie gospodarcze, wzrost protekcjonizmu czy konieczność dostosowania się do bardziej restrykcyjnych norm emisji spalin sprawiają, że dla sektora rysują się niekorzystne perspektywy – wyjaśnia Grzegorz Sielewicz, główny ekonomista Coface w Polsce. Podkreśla, że polskie firmy mogą odczuć pogorszenie koniunktury mniej dotkliwie z uwagi na utrzymującą się konkurencyjność cen i jakości oraz wiele niedawno przeprowadzonych inwestycji, dzięki którym mogą nawet pozwolić zwiększyć wolumen produkcji motoryzacyjnej w naszym regionie kosztem Europy Zachodniej.

Do tego trzeba też dodać presję na wzrost kosztów, przekładającą się na spadek rentowności firm, co było już wyraźnie widoczne w ich wynikach za 2018 r. Nie wszystkie miały możliwość podwyżek cen, które zrekompensowałyby rosnące koszty. W takich warunkach utrzymanie marż może być nie lada wyzwaniem dla krajowych producentów.

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA