Jednoślady w Sejmie. Będzie impuls do wzrostu

Pandemia nie zahamowała e-hulajnóg – ich flota wzrosła w ub.r. aż dwukrotnie. Branża liczy na kolejny skok, gdy latem rynek będzie już wreszcie uregulowany.

Aktualizacja: 24.02.2021 06:14 Publikacja: 23.02.2021 21:00

Jednoślady w Sejmie. Będzie impuls do wzrostu

Foto: Shutterstock

W środę sejmowa Komisja Infrastruktury zajmie się nowelizacją ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Nad przepisami, które mają zakończyć wolnoamerykankę na rynku elektrycznych hulajnóg na minuty, pracowano aż dwa lata. Mieliśmy być jednym z pierwszych krajów w Europie z takimi regulacjami. Nie udało się.

Czytaj także: Regulacja hulajnóg zaostrzy apetyt na OC

Branża liczy, że nowela stanie się motorem dla rynku, który – choć przetrwał pandemię – potrzebuje nowego impulsu. Tym ma się stać regulacja zasad poruszania się tymi pojazdami w miastach. – O ile poprawiona zostanie część zapisów projektu – zastrzega Adam Jędrzejewski, prezes stowarzyszenia Mobilne Miasto zrzeszającego operatorów współdzielonych pojazdów.

Miasta nadzieją branży

Dotąd brakowało jasnych reguł, jak poruszać się hulajnogą, gdzie ją parkować. W efekcie np. samorządy nie wdrażały własnych inicjatyw związanych z wykorzystaniem tego środka transportu. Nowelizacja ma to zmienić.

– To będzie impuls do powstawania tzw. hubów mobilności i bardziej uporządkowanych systemów parkowania. Pojawia się obawa, czy zbyt mała liczba takich punktów nie zniechęci użytkowników, bo usługa dotąd kojarzona była z parkowaniem pojazdu w dowolnej lokalizacji. Trzeba znaleźć złoty środek – podkreśla Jędrzejewski.

Jego zdaniem niewątpliwie nadzieją jest to, że ustawa otworzy pole do działań dla samorządów. Lokalne władze będą bowiem zamawiać hulajnogi tak, jak dziś w przetargach wyłaniają operatorów rowerów miejskich. – Praktycznie wszyscy operatorzy jasno deklarują, że chcą być partnerami miast, z kolei od miast zależy przyszłość tych usług – tłumaczy nasz rozmówca.

Eksperci wskazują, że branża czeka na otwarcie kolejnego etapu rozwoju rynku. Tym bardziej po pandemicznym 2020 r., który uderzył w usługi tzw. mikromobilności. Popyt na rowery spadł o jedną trzecią. Hulajnogi miały się lepiej, a ten okres operatorzy systemów najmu wykorzystali do ekspansji. W ub. r. w efekcie flota e-hulajnóg w Polsce wzrosła o 100 proc. i zrównała się z liczbą rowerów na minuty. Dziś w Polsce jest niemal 19 tys. e-hulajnóg zarządzanych przez 12 operatorów. Ci postawili na rozwój w mniejszych miejscowościach (w sumie pojazdy takie są 39 miastach).

Nowela do poprawki?

Jeśli prace nad nowelą w parlamencie pójdą sprawnie, nowe regulacje dla e-hulajnóg mogłyby wejść w życie już latem. Według projektu hulajnogi powinny jeździć z prędkością do 20 km/h, ścieżkami rowerowymi, a gdy nie ma takiej możliwości – ulicą, o ile obowiązuje na niej ograniczenie prędkości do 30 km/h. W innym wypadku kierujący musi wjechać na chodnik i dostosować szybkość do ruchu pieszych. Przedstawiciele branży chcą jednak zmiany kilku paragrafów. Chodzi m.in. o zapis, który pozwalałby parkować nie wzdłuż budynków, co może narażać pieszych, ale wzdłuż ścieżek i ulic.

Kolejny postulat to zwiększenie prędkości do tej, którą zapisano w początkowej wersji projektu – 25 km/h. Powód? Komfort i bezpieczeństwo użytkownika. – Wyobraźmy sobie sytuację, gdy na ulicy z ograniczeniem do 30 km/h jedzie hulajnoga, która porusza się 20 km/h. Jasne jest, że wszystkie samochody będą ją wymijać, co stwarza niepotrzebne zagrożenie – zauważa Jędrzejewski. – W UE, z wyjątkiem Danii i Niemiec, obowiązuje limit 25 km/h. Z taką prędkością mogą się też poruszać e-rowery (powyżej tego limitu napęd jest automatycznie odłączany – red.) – dodaje.

Branża chce też zmniejszyć proponowane opłaty za usuwanie i przechowywanie przez służby miejskie porzuconych i źle zaparkowanych hulajnóg. Usuwanie ma kosztować 123 zł od pojazdu i 23 zł za dobę przechowania. Mobilne Miasto chce je obniżyć odpowiednio do 86 i 16 zł.

W środę sejmowa Komisja Infrastruktury zajmie się nowelizacją ustawy – Prawo o ruchu drogowym. Nad przepisami, które mają zakończyć wolnoamerykankę na rynku elektrycznych hulajnóg na minuty, pracowano aż dwa lata. Mieliśmy być jednym z pierwszych krajów w Europie z takimi regulacjami. Nie udało się.

Czytaj także: Regulacja hulajnóg zaostrzy apetyt na OC

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes
Skarbówka ściągnęła z TVN wysoką karę KRRiT za reporaż o Karolu Wojtyle
Biznes
Sieci 5G w Polsce zrównały zasięg
Biznes
System kaucyjny zbudują sprytni, a nie duzi, gracze
Biznes
Praktycznie o przyszłości otwartego oprogramowania. Konferencja Open Source Day 2024 już 18 kwietnia
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes
Są unijne kary za łamanie sankcji wobec Rosji. Więzienie i ogromne grzywny