Bateryjna spółka Toyoty i Panasonica

Toyota i Panasonic zawiążą spółkę j. v., która będzie produkować baterie do e-aut, aby konkurować z chińskimi firmami — podał Reuter za osobą znającą temat. Informacja o spółce może być ogłoszona w tym tygodniu

Publikacja: 21.01.2019 11:52

Bateryjna spółka Toyoty i Panasonica

Foto: Bloomberg

Spółka, w której Toyota będzie mieć 51 proc. a Panasonic resztę będzie mogła dostarczać również baterie technologicznym partnerom Toyoty w pracach nad autami elektrycznymi — Mazdzie i Subaru.

Spółka powstanie na podstawie porozumienia ogłoszonego przez obie firmy pod koniec 2017 r. o wspólnym opracowywaniu baterii o większej gęstości energetycznej w układzie pryzmatycznym. Rzecznik Toyoty powiedział, że obie firmy pracowały nad bateriami w ramach partnerstwa ogłoszonego w 2017 r., ale nie chciał powiedzieć niczego więcej. Panasonic zareagował podobnie.

Spółka ułatwi Toyocie dojście do zakładanego poziomu sprzedaży rocznie miliona samochodów bez emisji spalin, elektrycznych i na ogniwo paliwowe, do 2030 r.

Panasonic skorzysta z kolei na kosztach i wielkości produkcji baterii w czasie, gdy chińska Contemporary Amperex Technology rozwinęła się tak bardzo, że dorównała japońskiemu gigantowi dzięki szybko rosnącemu krajowemu rynkowi.

Panasonic, wyłączny dostawca baterii do obecnie produkowanych modeli Tesli, może również zmniejszyć dużą zależność od kalifornijskiego producenta e-aut, którego opóźnienia wpłynęły wcześniej na wyniki japońskiej firmy. Panasonic straci wyłączność dostaw dla Tesli w związku z planami Amerykanów zaopatrywania się w miejscową produkcję dla nowej fabryki Gigafactory w Szanghaju. Elon Musk podał w listopadzie, że będzie najprawdopodobniej korzystać z kilku dostawców, także z Panasonica.

Zgodnie z planowaną spółką, Panasonic przeniesie większość sprzętu do produkcji baterii pryzmatycznych z zakładów w Japonii i Chinach do spółki, natomiast produkcja baterii dla Tesli pozostanie pod jego kontrolą. Panasonic już produkuje baterie pryzmatyczne dla Toyoty, a dla Tesli — cylindryczne podobnego typu do używanych w laptopach. Nie wiadomo na razie, jak Panasonic będzie dostarczać baterie pryzmatyczne innym firmom samochodowym, m.in. Hondzie i Fordowi.

Akcje Panasonica zakończyły sesję w Tokio zwyżką o 3,31 proc., Toyoty zyskały 0,28 proc.

Spółka, w której Toyota będzie mieć 51 proc. a Panasonic resztę będzie mogła dostarczać również baterie technologicznym partnerom Toyoty w pracach nad autami elektrycznymi — Mazdzie i Subaru.

Spółka powstanie na podstawie porozumienia ogłoszonego przez obie firmy pod koniec 2017 r. o wspólnym opracowywaniu baterii o większej gęstości energetycznej w układzie pryzmatycznym. Rzecznik Toyoty powiedział, że obie firmy pracowały nad bateriami w ramach partnerstwa ogłoszonego w 2017 r., ale nie chciał powiedzieć niczego więcej. Panasonic zareagował podobnie.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce
Materiał partnera
Cyfrowe wyzwania w edukacji