Raport przygotowany przez Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych (PSPA) ocenia, że infrastruktura prywatna i półprywatna może rozrosnąć się jeszcze bardziej – nawet o 110 tys. punktów. Ale dziś do takich wyników jest daleko. Obecnie – dane z końca 2020 r. – ogólnodostępna sieć ładowarek liczy niewiele ponad 1,3 tys. stacji ładowania, tj. 2,5 tys. punktów. Choć szybko się rozrasta: – Przez ostatnie 12 miesięcy sieć ogólnodostępnych stacji ładowania w Polsce powiększyła się o 36 proc. – mówi Jan Wiśniewski z Centrum Badań i Analiz PSPA.
Czytaj także: Samochody elektryczne: co obecnie można kupić w Polsce
Prawie 60 proc. wszystkich ogólnodostępnych ładowarek znajduje się w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. Najwięcej ma Warszawa, następnie Katowice, Kraków, Wrocław i Gdańsk. Warszawa już szykuje się do rozbudowy sieci. W grudniu ub. roku rada miasta uchwaliła plany powiększenia stołecznej infrastruktury o 408 stacji. Każda z nich będzie wolno stojącym 170-centymetrowym słupkiem z dwoma punktami ładowania.
Niedostatki infrastruktury widać tymczasem na drogach pomiędzy miastami. Ale i to się będzie zmieniać. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad planuje budowę blisko 40 stacji przy najważniejszych trasach tranzytowych. W pierwszym kwartale powinien się zakończyć przetarg na dzierżawę miejsc pod stacje i ich obsługę. Ładowarki staną przy autostradach A1, A2 oraz A4, a także na drogach S3, S7 i S8. Do końca 2021 r. ponad 80 stacji ładowania ma uruchomić Orlen.
Obecnie 27 proc. stacji stoi na publicznych parkingach, 22 proc. w obrębie galerii handlowych, 19 proc. na terenach hoteli, a 10 proc. na stacjach paliw. Rozwój infrastruktury powinien wkrótce przyspieszyć przez zapowiedziane przez rząd dopłaty do punktów ładowania samochodów elektrycznych. Jednak zdaniem Macieja Mazura, prezesa PSPA, samo wsparcie finansowe nie wystarczy. Potrzebna jest również pilna zmiana części przepisów, np. usprawniających procedury. Zmianie mają ulec m.in. regulacje dotyczące instalacji i funkcjonowania stacji ładowania, a także obowiązków ich operatorów.