ACEA: stabilny 2018 r., ale spadek w końcówce

Liczba zarejestrowanych nowych samochodów w Europie była niemal stabilna w 2018 r., po  spadku w ostatnich 4 miesiącach na skutek nowej procedury testów na emisję spalin WLTP - wynika z danych organizacji producentów ACEA przekazanych przez Reutera.

Aktualizacja: 16.01.2019 15:26 Publikacja: 16.01.2019 14:56

ACEA: stabilny 2018 r., ale spadek w końcówce

Foto: Adobe Stock

W całym roku zarejestrowano 15 624 486 pojazdów w krajach UE i EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), co oznaczało spadek o 0,04 proc. wobec poprzedniego roku.  2014 r. był pierwszym rokiem wzrostu sprzedaży, po sześcioletnim spadku wywołanym kryzysem finansowym w 2008 r.  Grudzień był gorszym miesiącem o 8,7 proc., z liczbą 1 038 984 pojazdy.

W Polsce sprzedano w 2018 roku 531 889 nowych samochodów, o 9,4 proc. więcej niż w 2017 r., ale w grudniu tylko 45 390, o 5,5 proc. mniej niż rok wcześniej - podała ACEA.

Od 1 września zaczęła obowiązywać w Europie procedura WLTP zmuszając niektórych producentów do wstrzymania dostaw pewnych modeli, których nie zdążyli  homologować. W sierpniu natomiast nastąpił mimo pory urlopowej znaczny wzrost sprzedaży, bo  firmy i salony oferowały duże zniżki, aby nie zostać  z pojazdami nie spełniającymi norm WLTP.

Sytuacja w poszczególnych krajach była różna: znaczny wzrost sprzedaży w całym roku zanotowały Hiszpania (7 proc,.) i Francja (3 proc.), a spadek W. Brytania (-6,8), Włochy  (-3) i Niemcy (-0,2).

W grudniu więcej było firm, które zmniejszyły sprzedaż. Liderem był Nissan z -28,9 proc. przed Audi (-19,5), Renault (-16,7), Porsche (-16,5), Toyotą (-10,4), Volkswagenem (-9,3), BMW (-8,7), PSA (-6) i Fiatem Chryslerem (-2,5) mimo skoku o niemal 36 proc. popularnych  SUV Jeep.

Zwiększyły natomiast sprzedaż Daimler o 8,5 proc. dzięki wzrostowi o 11 proc. sprzedaży Mercedesa, a także Jaguar Land Rover o 9,7 proc. W pięciu największych krajach nastąpił spadek sprzedaży, największy we Francji (-14,5), jedynie Włochy zakończyły rok wzrostem o 2 proc.

W całym roku zarejestrowano 15 624 486 pojazdów w krajach UE i EFTA (Islandia, Norwegia, Szwajcaria), co oznaczało spadek o 0,04 proc. wobec poprzedniego roku.  2014 r. był pierwszym rokiem wzrostu sprzedaży, po sześcioletnim spadku wywołanym kryzysem finansowym w 2008 r.  Grudzień był gorszym miesiącem o 8,7 proc., z liczbą 1 038 984 pojazdy.

W Polsce sprzedano w 2018 roku 531 889 nowych samochodów, o 9,4 proc. więcej niż w 2017 r., ale w grudniu tylko 45 390, o 5,5 proc. mniej niż rok wcześniej - podała ACEA.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum