fbTrack
REKLAMA

Motobiznes

Samochody hybrydowe – jak to robi Ford?

Samochody hybrydowe stają się coraz popularniejsze na całym świecie. Nie inaczej jest w Europie, która pod względem rejestracji nowych hybryd zdążyła już wyprzedzić rynek chiński. Ten sukces może być związany zarówno z coraz lepszą dostępnością tego typu pojazdów, jak i z rosnącą świadomością ekologiczną społeczeństwa.

Tegoroczny raport opublikowany przez agencję ACEEE (American Council for an Energy-Efficient Economy) zdumiewa. Wynika z niego, że pojazdy z napędem łączącym silnik elektryczny i spalinowy mogą być znacznie mniej uciążliwe dla środowiska niż czyste elektryki! Podczas badania pod uwagę wzięto zarówno spalanie, jak i ekologiczne aspekty produkcji, eksploatacji oraz utylizacji. W uzasadnieniu specjaliści z ACEEE podkreślali, że wynika to z postępu, jaki dokonał się ostatnio w produkcji silników spalinowych. Restrykcyjne normy emisji spalin skłoniły producentów do opracowywania silników bardziej ekologicznych i oszczędnych w eksploatacji. Jednak nie tylko! Również produkcja oraz dystrybucja paliw zmieniła się na lepsze (dla środowiska). Dzięki temu cały łańcuch energetyczny – od produkcji do uruchomienia pojazdu – jest dziś o wiele bardziej przyjazny dla przyrody niż jeszcze kilka lat temu.

Hybrydy – Europa kontra Chiny

Jak podaje serwis Bloomberg, w pierwszej połowie roku z europejskich salonów wyjechało ponad 350 tysięcy pełnych elektryków (BEV) oraz hybryd plug-in (PHEV). To o około 25 tysięcy więcej niż w Chinach! O ile Państwo Środka przoduje pod względem sprzedaży pełnych elektryków, tak klienci ze Starego Kontynentu zaufali bardziej sprzedaży hybryd plug-in. W Europie sprzedano około 150 tysięcy, tymczasem w Chinach było to zaledwie 75 tysięcy sztuk! 

Napęd hybrydowy – jak to działa

Napęd hybrydowy stanowi połączenie silnika benzynowego z silnikiem elektrycznym i akumulatorem hybrydowym. Celem współpracy tych trzech elementów jest jak najlepszy (czytaj: ekonomiczny i ekologiczny) przepływ energii między nimi. W hybrydzie silnik elektryczny odzyskuje energię wykorzystaną wcześniej podczas hamowania, by następnie przekazać ja do akumulatora. Zgromadzony w ten sposób ładunek wykorzystywany jest później w sytuacjach, kiedy samochód spala zwykle najwięcej paliwa, czyli np. w ciągnących się w nieskończoność korkach. W ten sposób akumulator hybrydowy ładuje się właściwie sam, a negatywny wpływ spalania na środowisko jest dużo mniejszy.

Plug-In Hybrid – auto w gniazdku

Słowo plug-in odsyła do słownika języka angielskiego, z którego dowiadujemy się, że chodzi o podpięcie czegoś do sieci. No i właściwie na tym nasza definicja hybrydy typu Plug-In mogłaby się zakończyć. Rozwińmy ją jednak nieco. W tradycyjnym napędzie hybrydowym bateria ładowana jest wyłącznie w czasie jazdy. Zgodnie ze swoją nazwą napęd Plug-In umożliwia dostarczanie energii również poprzez wtyczkę podłączoną do domowej sieci 230V lub na stacji ładowania.

Napęd hybrydowy typu Plug-In ma tę przewagę nad klasyczną hybrydą, że podczas jazdy przez dłuższy czas można korzystać wyłącznie z energii elektrycznej. Kierowca sam decyduje, kiedy przełączy się „na prąd” lub zrezygnuje z tego napędu, tymczasem w tradycyjnych hybrydach jest to podyktowane efektywnością pracy silnika. Hybrydy plug-in mają tę ogromną zaletę, że można przejść na napęd elektryczny wtedy, gdy jest to konieczne.

Mild Hybrid – coś pomiędzy

Mild Hybrid, czyli miękka hybryda, to po prostu samochód spalinowy wzmocniony instalacją 48V i małym silnikiem elektrycznym. Ten ostatni zastępuje często rozrusznik i alternator. Oprócz dodatkowej baterii litowo-jonowej, miękką hybrydę wyposażono również w klasyczną sieć 12 V i zwykły akumulator.
Instalacja o mocy 48 V może dostarczać energii sterownikom w zaawansowanych technologicznie zawieszeniach droższych modeli aut, a także elektryczny kompresor, klimatyzację, a nawet pompę oleju znajdująca się w skrzyni biegów.

Choć napęd elektryczny w miękkich hybrydach nie jest wystarczająco silny, by samodzielnie napędzić samochód, przydaje się na przykład w momencie przyspieszenia. Dodatkowe kilkanaście kW sprawia, że dodawanie gazu jest efektywniejsze i bardziej ekologiczne (emisja szkodliwych substancji jest wtedy dużo mniejsza).

Ford w świecie hybryd

Ford zdecydowanie, choć mądrze wchodzi w świat elektryfikacji. Nie jest to skok na główkę, ale stopniowe włączanie się w coś, co jest bardziej koniecznością niż trendem. Na początek klienci dostają całą gamę nowoczesnych hybryd. Hasło „Go electric” jest zapowiedzią tego, co nieuniknione. Na razie jednak będziemy mogli cieszyć się solidnymi, ekologicznymi autami z napędem hybrydowym. Przyjrzyjmy się im bliżej.

Nowy Ford Puma

Ford Puma z napędem hybrydowym doskonale wpisuje się w nową erę czystszych hybrydowych pojazdów elektrycznych. Zaawansowane silniki EcoBoost Hybrid zapewniają znakomitą wydajność, imponującą oszczędność paliwa i znacznie niższy poziom emisji CO2 w porównaniu do samochodów z napędami konwencjonalnymi.

Ford Focus

Prawdziwa gwiazda ze stajni Forda, czyli znany i kochany Focus teraz dostępny jest także z napędem EcoBoost Hybrid. W dużym skrócie oznacza to lepszą wydajność, oszczędność paliwa i zminimalizowany poziom emisji CO2. Działanie technologii EcoBoost Hybrid opiera się na wykorzystaniu napędu elektrycznego połączonego z akumulatorem. Jednostka elektryczna wspiera benzynową, zapewniając możliwość dłuższej jazdy i zmniejszając emisję spalin. Co istotne, systemu Ford EcoBoost Hybrid nie trzeba podłączać do zewnętrznych źródeł zasilania. Akumulator ładuje się podczas hamowania regeneracyjnego.

Silnik benzynowy EcoBoost wyposażony jest w funkcję wyłączania cylindra, w momencie niskiego zapotrzebowania na moment obrotowy. Zdarza się tak na przykład w czasie jazdy ze stałą prędkością.

Nowy Ford Kuga

Nowy Ford Kuga napędzany jest systemem hybrydy Plug-in umożliwiającym zupełnie bezemisyjną jazdę nawet do 56 km. Samochód wyposażono również w miękką hybrydę (MHEV) oraz pełny układ hybrydowy (FHEV).

Hybryda Plug-in w Fordzie Kuga bazuje na współpracy 2,5-litrowej jednostki spalinowej z elektryczną, co daje autu łączną moc 225 KM. Co więcej, jest to rozwiązanie niezwykle ekologiczne, zapewniające emisję na poziomie 32 g CO2/km.

Jak już wiemy, sam wybiera, kiedy i w jaki sposób będzie korzystał z zasilania elektrycznego. Opcje są 3: napęd elektryczny (EV Teraz), benzynowy (EV Później) lub współpraca obydwu (EV Auto). Silnik spalinowy może mu posłużyć również do naładowania baterii w czasie jazdy (Ładowanie).

Nowy Ford Explorer

W hybrydowy napęd typu Plug-In Ford wyposażył również swojego największego SUV-a, jakim jest nowy Explorer. Układ Plug-in współpracuje tutaj z 3-litrowym silnikiem EcoBoost V6 uzbrojonym w turbodoładowanie, co zapewnia autu aż 450 KM mocy i wyjątkowo dużą wydajność. Ponadto producent wyposażył silnik nowego Explorera w inteligentną 10-biegową automatyczną skrzynię biegów, która gwarantuje komfortową, swobodną jazdę niezależnie od warunków.

Ford Mondeo

Na koniec zostawiliśmy sobie Forda Mondeo Hybrid w wersji. To kolejna udana hybryda Forda, która obiecuje użytkownikowi niewielkie zużycie paliwa i samą radość czerpaną z prowadzenia samochodu. Napęd Forda Mondeo Hybrid kombi opiera się na nowoczesnych akumulatorach litowo-jonowych. Aktywuje się on natychmiast podczas ruszania w trybie elektrycznym. Silnik spalinowy uruchamia się w momencie przyspieszania lub wyprzedzania. Pozwala to na dostarczenie autu mocy odpowiedniej do wykonania konkretnego manewru. Dzięki inteligentnemu układowi ładowania akumulatora Mondeo odzyskuje około 90% energii kinetycznej wytwarzanej podczas hamowania, by wykorzystać ją następnie do naładowania akumulatorów. Mondeo oferuje kierowcy funkcję płynnego przełączania między napędem spalinowym i elektrycznym.

Więcej informacji na temat hybryd Forda znajdziesz na oficjalnej stronie producenta: https://www.ford.pl/oferta/znajdz/samochody-elektryczne/hybrid

Świat za 20 lat

W 2019 roku analitycy z Bloomberg New Energy Finance prognozowali, że do 2040 roku aż 57% samochodów na naszych ulicach stanowić będą elektryki. Możemy mieć nadzieję, że zanim świat samochodów stanie się w 100% elektryczny, koszty środowiskowe ich produkcji będą niższe niż dziś. Do tego czasu ulice zapełnią się coraz bardziej efektywnymi i ekologicznymi hybrydami.

Materiał Promocyjny 

REKLAMA
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
REKLAMA
REKLAMA