Toyota zaczęła produkować w Jelczu silniki do aut hybrydowych

W fabryce Toyoty w Jelczu Laskowicach ruszyła we wtorek produkcja silników do napędów hybrydowych.

Aktualizacja: 03.09.2019 11:16 Publikacja: 03.09.2019 11:10

Toyota zaczęła produkować w Jelczu silniki do aut hybrydowych

Foto: materiały prasowe

2-litrowe jednostki Dynamic Force Engine powstają na nowej globalnej platformie marki TNGA (Toyota New Global Architecture). Będą montowane w napędzie hybrydowym Corolli Hatchback i TS Kombi, a także w konwencjonalnym napędzie Toyoty RAV4.

Czytaj także: Toyota przerwie produkcję na Wyspach w dniu brexitu 

Rozpoczęcie produkcji silników w Jelczu jest częścią dużej inwestycji japońskiego koncernu w produkcję napędów hybrydowych w Polsce. Rok temu w Wałbrzychu ruszyła produkcja elektrycznych przekładni hybrydowych do silników o pojemności 1,8 litra, natomiast w roku 2020 Jelcz zacznie produkować mniejsze silniki do hybryd o pojemności 1,5 litra. Z kolei przekładnie do tych jednostek będą produkowane w Wałbrzychu od roku 2021. W rezultacie Dolny Śląsk stanie się centrum wytwarzania napędów hybrydowych dla samochodów Toyoty przeznaczanych na rynek europejski.

Łączna inwestycja w hybrydowe napędy w polskich zakładach Toyoty sięgnie ok. 1,3 mld zł. A razem z obecnie realizowanymi projektami poziom inwestycji w Toyota Motor Manufacturing Poland wzrośnie do blisko 5 mld zł.

Wdrożenie w Jelczu platformy produkcyjnej TNGA zmieniło dotychczasowy profil pracy zakładu. Ponieważ linie TNGA są w pełni zautomatyzowane, pracownicy zajmują się przede wszystkim obsługą maszyn. Pojawiły się nowe technologie, jak odlewanie niskociśnieniowe z zastosowaniem piasku oraz zimny test silników. Przy pracy na dwie zmiany wydajność nowych linii sięgnie 18 tys. silników miesięcznie. Produkcja będzie bardziej energooszczędna.

Nowe inwestycje Toyoty wpisują się w umacnianie motoryzacyjnej specjalizacji Polski, jako producenta silników. W styczniu 2019 roku ruszyła produkcja w fabryce PSA w Tychach. Do końca grudnia zakład ma wyprodukować 267 tys. benzynowych 3-cylindrowych jednostek PureTech, a jego zdolności produkcyjne mają sięgnąć 460 tys. silników rocznie. Również blisko 500 tys. silników będzie co roku wyjeżdżać z fabryki Daimlera w Jaworze. Natomiast w połowie ub. roku produkcję nowej generacji silników benzynowych rozpoczęła w Bielsku-Białej fabryka FCA Powertrain. Nowa linia produkcyjna bielskich zakładów może produkować do 200 tys. silników rocznie. Do końca 2019 roku planowane jest uruchomienie drugiej linii, dzięki której zdolności fabryki wzrosną do 400 tys. sztuk rocznie.

2-litrowe jednostki Dynamic Force Engine powstają na nowej globalnej platformie marki TNGA (Toyota New Global Architecture). Będą montowane w napędzie hybrydowym Corolli Hatchback i TS Kombi, a także w konwencjonalnym napędzie Toyoty RAV4.

Czytaj także: Toyota przerwie produkcję na Wyspach w dniu brexitu 

Pozostało 87% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Igor Lewenberg, właściciel Makrochemu: Niesłusznie objęto nas sankcjami
Biznes
Wojna rozpędziła zbrojeniówkę
Biznes
Standaryzacja raportowania pozafinansowego, czyli duże wyzwanie dla firm
Biznes
Lego mówi kalifornijskiej policji „dość”. Poszło o zdjęcia przestępców
Biznes
Rząd podjął decyzję w sprawie dyplomów MBA z Collegium Humanum