fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Motobiznes

PSA redukuje połowę spółki w Chinach

Bloomberg
Grupa PSA i jej chiński partner Dongfeng postanowili zrezygnować z dwóch montowni (mają cztery) i zwolnić tysiące ludzi, co ma powstrzymać rosnące straty na rynku tracącym impet.

Spółka Dongfeng Peugeot Citroen Automobiles (DPCA) w Wuhanie zmniejszy zatrudnienie o połowę do 4 tys. ludzi, zamknie jedną fabrykę, a drugą sprzeda na podstawie lipcowego porozumienia prezesa Carlosa Tavaresa i prezydenta Zhu Yangfenga — przewiduje dokument, z którym zapoznał się Reuter.

Obie grupy odmówiły skomentowania szczegółów planu restrukturyzacji. — Pracujemy z naszymi partnerami nad poprawą ogólnej efektywności naszej działalności w Chinach we wszystkich aspektach — powiedział rzecznik PSA.


Porozumienie może zapobiec wycofaniu się PSA z istniejącego do 27 lat partnerstwa i z udziału 12,2 proc. w Dongfeng, a nawet w ogóle z Chin, co zasugerował prezes PSA. — Byliśmy o włos od konieczności wyjścia z Chin. To było tak poważne — powiedziała jedna z osób związana z zarządem PSA.

Francuzi starają się dostosować do zupełnie nowych warunków. Chiński rynek samochodowy kiedyś zapewniał ogromne zyski, ale w ubiegłym roku nastąpił na nim spadek pierwszy raz od lat 90. i w tym roku zmaleje o dalsze 5 proc. z powodu eskalacji wojny handlowej ze Stanami. Wiele zachodnich firm samochodowych miało już problemy wcześniej, przed zmianą tendencji, bo chińscy konsumenci rezygnowali z marek średniego segmentu rynku i wybierali coraz bardziej popularnych rodzimych producentów. 

PSA miała w Chinach problemy od dawna, sprzedaż malała od 4 lat, w 2018 r. do 251 700 sztuk wobec 731 tys. w 2014 r., udział w spółce stracił 400 mln euro wartości i wynosi obecnie 500 mln. — Nie poddajemy się. W dalszym ciągu realizujmy plan redukcji kosztów stałych — powiedział rzecznik.


DPCA zamknie pierwszą montownię Wuhan 1 i zawrze z miejscowymi władzami umowę o handlowym partnerstwie. Maszyny i produkcja z tego zakładu zostaną przeniesione do Wuhan 3. Zatrudnienie w spółce zmaleje z 8 tys. osób do 5500 pod koniec roku i do 4 tys. za kolejne 3 lata, gdy zostanie sprzedany zakład Wuhan 2. Modele nie sprzedające się zostaną wycofane z produkcji, gamy Peugeota i Citroena odchudzone do modeli bardziej rentownych.


Restrukturyzacja DPCA nie będzie łatwa, bo trzeba będzie znaleźć chętnego na zakład Wuhan 2, gdy rośnie niepewność. Mogą w tym pomóc rządowe ograniczenia dla inwestycji od zera (greenfield). W ostatnich 18 miesiącach szef Dongfenga starał się przekonać Hondę albo Nissana do przejęcia jednego z zakładów spółki.


Tavares pytany przez analityków o Chiny zapowiedział 24 lipca przy ogłaszaniu wyników przyspieszenie redukcji kosztów zmiennych, zmniejszenie stałych i zwiększenie cen. — Nasz partner myśli tak samo, też chce przyspieszyć — powiedział.

Źródło: rp.pl
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA