Komentuje Michał Witkowski,
dyrektor sprzedaży Skanska Residential Development Poland:
- Za nami trzy bardzo dobre miesiące na rynku mieszkaniowym. Mimo obaw, rynek nie wyhamował i płynnie wszedł w dojrzałą fazę rozwoju. Mamy więcej dobrze zaplanowanych projektów, szytych na miarę, z bardzo dobrym stosunkiem jakości do ceny. Klienci wiedzą czego szukają, a deweloperzy coraz lepiej potrafią odpowiadać na ich potrzeby.
I kwartał 2016 roku był dla deweloperów mieszkaniowych jeszcze bardziej owocny niż początek ubiegłego roku. Właściwie cała oferta znajduje w relatywnie krótkim czasie swoich nabywców. To kontynuacja pozytywnego trendu z ubiegłego roku.
W jednej z naszych inwestycji w stolicy wyprzedaliśmy 75 proc. mieszkań w podwyższonym standardzie w niecałe 9 miesięcy, na początkowym etapie budowy. Wbrew zapowiedziom nie odczuliśmy spowolnienia sezonowego ani hamowania koniunktury w związku z prowadzeniem wyższego wymaganego wkładu własnego do 15 proc. czy wyższymi marżami kredytowymi wynikającymi z podatku bankowego. Dodatkowo wyczerpująca się pula pieniędzy w programie MdM mogła w rzeczywistości okazać się czynnikiem, który przyspieszył decyzje zakupowe Polaków.
Polski rynek mieszkaniowy wchodzi w dojrzałą fazę. Pojawia się coraz więcej projektów dobrze sformatowanych, dostosowanych do wymagań i portfela klienta, z dobrym stosunkiem ceny do jakości. Wymóg kompetencji po stronie deweloperów jest zdecydowanie większy niż jeszcze kilka lat temu. Firmy deweloperskie, które wyciągnęły wnioski z kryzysu, w sposób wyważony podchodzą do budowania swojej oferty - starannie projektując budynki, ale i dobierając lokalizację pod kątem komfortowego dojazdu i obecności terenów zielonych.