fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Miasto przyszłości

Kolej w próżni szybka jak samolot

Mknąca tysiąc kilometrów na godzinę kapsuła to transport przyszłości.
AdobeStock
Wypromowana przez Elona Muska technologia Hyperloop podbija świat. Na takie nowoczesne rozwiązania stawiają kolejne miasta. Również w Polsce.

Bombaj

Bombaj i Pune to największe miasta stanu Maharasztra. Obie indyjskie aglomeracje dzieli 150 km. Dziś, aby pokonać ten dystans, trzeba spędzić w podróży co najmniej trzy godziny. Wszystko wskazuje na to, że już za kilka lat będzie można pokonać ten odcinek w zaledwie 20 minut. A wszystko za sprawą tzw. kolei próżniowej, czyli technologii, która umożliwi przemieszczanie się specjalnie zaprojektowanego wagonu na tzw. poduszce magnetycznej w szczelnie zamkniętym tunelu (rurociągu). Pojazd, lewitując w środowisku zbliżonym do próżni, jest w stanie osiągnąć w ten sposób niemal prędkość dźwięku. Nic dziwnego więc, że to rozwiązanie już okrzyknięto przełomem w podróżowaniu.

Stoi za nim geniusz nowych technologii – Elon Musk. To właśnie on ponownie odkrył dla świata ten środek transportu. Samo rozwiązanie wykorzystujące poruszanie się przy użyciu lewitacji magnetycznej znane jest od co najmniej stu lat. Zainicjowany przez Muska projekt Hyperloop rozpoczął wyścig o powszechne wykorzystanie kolei próżniowej.

Wszystko wskazuje jednak na to, że nie Musk, ale inny współczesny wizjoner – Richard Branson, twórca koncernu Virgin – ma szansę stać się pionierem ultraszybkiego podróżowania. Pierwsza trasa jego Virgin Hyperloop One (VHO) połączy Bombaj i Pune. Kilka dni temu Branson podpisał list intencyjny z władzami Maharasztry o budowie systemu próżniowej komunikacji. Inwestycja ma być realizowana w równie szybkim tempie co podróż Hyperloopem. Studium wykonalności ma zająć sześć miesięcy, a budowa rurociągu rozpocznie się w przyszłym roku. Testowy odcinek będzie gotowy już w 2021 r. Plan zakłada, by budowę całej trasy zakończyć w cztery lata. To oznacza, że kolej próżniowa mogłaby ruszyć w 2025 r.

– VHO w Indiach będzie w stanie w ciągu roku przewieźć 150 mln pasażerów, oszczędzając im 90 mln godzin podróży, ograniczając emisję gazów cieplarnianych o 150 tys. ton rocznie – wylicza Richard Branson.

Inwestycja w pierwszym etapie pochłonie kilka miliardów dolarów. Eksperci wyliczyli, że działanie VHO na odcinku Bombaj–Pune przyniesie Indiom w ciągu 30 lat korzyści społeczno-ekonomiczne rzędu 55 mld dol.

Wrocław, Łódź

Elon Musk nie składa jednak broni. Jego spółka Boring Company (ang. Nudna Firma) dostała właśnie pozwolenie na wykopanie tunelu pod Hyperloop, który połączyłby Nowy Jork, Filadelfię, Baltimore i Waszyngton. Trasę liczącą 360 km dziś pokonać można samochodem lub pociągiem w cztery godziny, a samolotem – w nieco ponad godzinę. Pojazdowi Hyperloop, osiągającemu prędkość 1 tys. km na godzinę, a zużywającemu mniej energii niż pociąg czy samolot, miałoby zająć to mniej niż pół godziny. Amerykański stan Missouri ma plan, by siatka wagonów połączyła trzy największe miasta – Kansas City, Columbię i St. Louis. Po nowatorską technologię sięga miasto Meksyk. Liczy, że dzięki wybudowaniu takiej kolei do Guadalajary będzie po 2020 r. w stanie rozwiązać problemy komunikacyjne 68 mln podróżnych. Ostatnio głośno było o międzystanowym porozumieniu, które zakłada budowę Hyperloop między Chicago a oddalonym o 560 km Cleveland.

Czy podróżowanie rurociągami to rozwiązanie, któremu mieszkańcy polskich miast mogą się tylko przyglądać z zazdrością? Nie! Naukowcy z Politechniki Wrocławskiej, którzy pracują nad polską koleją próżniową, mówią: „Jesteśmy pewni, że pierwszy Hyperloop w Europie powstanie w Polsce za sprawą Hyper Poland". Rodzimy startup ma ambicję, by system skomunikował Wrocław z Warszawą. Pasażerowie mieliby pokonać dystans 360 km w zaledwie 23 minuty.

Na siatce połączeń Hyperloop w Polsce miałaby znaleźć się również Łódź. Zespół Hyper Poland przygotował projekt demonstracyjnej trasy. Zakładał budowę ponadkilometrowego rurociągu zawieszonego na wysokości 5 metrów. Odcinek ten miał być pierwszym elementem trasy Hyperloop w Polsce. W Łodzi miał też powstać pierwszy dworzec kolei próżniowej, tworzący z Łodzią Fabryczną węzeł komunikacyjny. Przegrana Łodzi w konkursie na organizację wystawy Expo 2022 zniweczyła te plany.

Żmigród

Krzysztof Tabiszewski, prezes Hyper Poland, podkreśla, że zainteresowanie instytucji publicznych i inwestorów ich projektem jest bardzo duże. Startup podpisał już z wieloma instytucjami listy intencyjne, m.in. z resortem rozwoju, Polskim Funduszem Rozwoju, instytutami lotnictwa i kolejnictwa. Jak podkreśla Przemysław Sypniewski, prezes Poczty Polskiej, państwowy operator – wspólnie z Hyper Poland – opracował już projekt wagonu towarowego, którym można byłoby wozić przesyłki. Projekt kolejki też już jest.

– Dzięki strategicznemu partnerstwu zespół Hyper Poland, Politechniki Warszawskiej i Politechniki Wrocławskiej opracował pierwszy polski prototyp pojazdu Hyperloop – podkreśla Narodowe Centrum Badań i Rozwoju.

Teraz czas na testy. Hyper Poland współpracuje z Instytutem Kolejnictwa. Wiele wskazuje na to, że badania będą prowadzone na torze doświadczalnym Instytutu w Żmigrodzie, oddalonym o 50 km od Wrocławia. W listopadzie 2017 r. przeprowadzono wizję lokalną. Czy to tam testowana będzie technologia przyszłości?

Źródło: Rzeczpospolita
REKLAMA
REKLAMA

WIDEO KOMENTARZ

REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA