fbTrack
REKLAMA
REKLAMA

Media

Co powinna zawierać strona dostosowana do osób niepełnosprawnych?

„Zero wykluczenia” to odpowiedź na potrzeby osób niepełnosprawnych. Wciąż zdarza się, że instytucje publiczne mieszczą się w budynkach nieprzystosowanych do potrzeb osób niepełnosprawnych.

Tymczasem o wykluczeniu można mówić również w sferze on-line. Ministerstwo Cyfryzacji oraz Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju prowadzą prace nad ustawą, która wprowadzi zasadę „Zero wykluczenia” w zakresie dostępności cyfrowej do serwisów instytucji publicznych.

Wymóg dostosowania stron internetowych do osób niepełnosprawnych

W 2012 r. w życie weszło rozporządzenie mówiące, jakie wymogi muszą spełniać strony internetowe instytucji państwowych. Między innymi dotyczące dostępności dla osób niepełnosprawnych. Serwisy m.in. ministerstw, jednostek samorządowych czy urzędowych, muszą być zgodne ze standardami WCAG (Web Content Accessibility Guidelines). Mimo upływu lat, nadal ponad połowa instytucji w naszym kraju nie spełnia tych norm.

„Zero wykluczenia” – to hasło przewodnie ustawy dotyczącej dostępności cyfrowej, która właśnie trafiła do konsultacji społecznych” - można przeczytać na stronie Ministerstwa. Posłowie chcą, by wymogi odnoszące się do administracji rządowej i samorządowej zostały w pełni wdrożone do końca 2020 r.

Ustawa ma doprowadzić do pełnego i swobodnego dostępu do informacji na stronach internetowych m.in. ministerstw, instytucji zdrowotnych czy edukacyjnych. W tym zakresie nie może być mowy o innym traktowaniu żadnej grupy społecznej. Łatwość w dotarciu do danych ma zostać zagwarantowana niezależnie od stopnia i rodzaju niepełnosprawności użytkownika serwisu.

Strona dostosowana dla osób niepełnosprawnych - czyli jaka?

Mając na myśli stronę w pełni dostosowaną do potrzeb osób niepełnosprawnych należy pamiętać o szerokim spektrum elementów. To kwestia złożona, ponieważ mowa tu o szeregu różnych dysfunkcji z jakimi mogą zmagać się osoby niepełnosprawne. Podczas projektowania takiej strony należy wziąć pod uwagę każdy z tych elementów, a następnie umiejętnie go wdrożyć. To zadanie skomplikowane, ale oczywiście nie niemożliwe – mówi Marcin Wojtoń, Dyrektor ds. sprzedaży w Ideo Sp. z o.o.

Określenie czy strona spełnia wymogi stawiane przez WCAG 2.0 jest możliwe poprzez wykonanie audytu. Szczegółowa analiza serwisu wykonywana jest poprzez odpowiednie narzędzia. Wyniki przedstawione w raporcie wskazują wdrożone usprawnienia, ale i obszary, konieczne do poprawienia.

Poniżej przedstawiamy kilka najczęściej spotykanych funkcjonalności, które powinny zostać uwzględnione w procesie przystosowania serwisu www do potrzeb osób niepełnosprawnych:

Przyjazny interfejs – logiczne rozmieszczenie najważniejszych treści to kluczowa kwestia niezależnie od grupy osób, dla której dedykowana jest strona. Zalecane są podziały na podstrony, śródtytuły, czy stopki. Wszystko to sprawia, że użytkownik już po niedługim czasie przebywania na stronie intuicyjnie wie gdzie znajdują się poszczególne elementy, zaś cała struktura informacyjna jest uporządkowana.

Czcionka i jej wielkość – w przypadku osób niedowidzących jednym z kluczowych rozwiązań w aspekcie dostępności, jest wielkość  i czytelność stosowanej czcionki. Umownie przyjęło się, że symbolem odpowiadającym za możliwość takiej regulacji jest ikonka przedstawiająca trzy litery „A”. Każda kolejna jest większa od poprzedniej, co jednoznacznie wskazuje na ich przeznaczenie - dostosowanie wielkości czcionki do indywidualnych potrzeb. Ulokowanie jej w górnej części menu ułatwia ich odnalezienie i zastosowanie.

Ważny jest również sam wybór czcionki. Dla osób z trudnościami z widzeniem - czcionka szeryfowa jest bardzo trudna do odczytania. Dlatego im większą cechuje się prostotą, tym lepiej.

Kontrast – na to, czy treści na stronie internetowej będą czytelne wpływa również kontrast. W środowisku internetowym zazwyczaj spotyka się wersje kontrastowe jak:

  • czarne tło + biały tekst
  • czarne tło + żółty tekst
  • żółte tło + czarny tekst

Podobnie jak w przypadku czcionki, zmiana kontrastu powinna odbywać się poprzez kliknięcie jednego elementu, zamieszczonego w widocznym miejscu.

Alternatywne opisy zdjęć i grafik - te elementy nierzadko wymagają największego nakładu pracy. Zaleca się, by opis alternatywny zdjęcia szczegółowo opisywał faktyczną jego zawartość. Chodzi o to by osoba, która zdjęcia/obrazka nie zobaczy – wiedziała co dokładnie się na nim znajduje.

Publikacja oryginalnych dokumentów – dostosowanie stron internetowych urzędów do potrzeb osób niepełnosprawnych jest konieczne przede wszystkim w ujęciu dostępu do informacji publicznej. Instytucje państwowe nierzadko popełniają jednak w tym obszarze bardzo poważny błąd. Dokumenty umieszczane są na stronie w formie skanu, a nie jako treść strony. Wydaje się, że różnica ta jest niewielka, jednak dla osób niewidomych to kwestia możliwości zapoznania się z danym pismem lub nie. Syntezatory mowy nie przetwarzają plików graficznych. Konieczne jest zatem publikowanie oryginalnego tekstu, który może być odczytany dla osób niewidomych. Taka praktyka ułatwia również dotarcie do takich treści, gdyż większość wyszukiwarek nie potrafi przeszukiwać tekstów umieszczonych w formie obrazów.

Filmy z napisami oraz z lektorem w j. migowym – jeśli na stronie znajdują się filmy, każdy z nich powinien zawierać napisy lub mieć możliwość włączenia takowych. Inną opcją jest lektor języka migowego.

Możliwość obsługi witryny jednym klawiszem – udogodnienia dla użytkowników z ograniczeniami ruchowymi muszą zostać poprowadzone w taki sposób, by mieli oni swobodę poruszania się po witrynie, nawet poprzez obsługę tylko jednego klawisza.

Poprawne działanie na wszystkich przeglądarkach – standard prawidłowego wyświetlania wszystkich treści na stronie musi być zapewniony bez względu na to, na jakiej przeglądarce są one odczytywane i w jakich rozdzielczościach ekranowych.

Niezależnie jednak od stopnia czy rodzaju niepełnosprawności czytelników, podczas projektowania każdego portalu internetowego, wypada zwracać uwagę na intuicyjne rozmieszczenie treści na stronie. Takie wymogi tyczą się każdej strony internetowej – zauważa Mateusz Bober, ekspert ds. badań i analiz w Ideo – Bezproblemowe dotarcie do treści, a już szczególnie na witrynach instytucji państwowych, to standard. Dostęp, jak i nawigacja po stronie muszą być łatwe i intuicyjne. – podkreśla Mateusz Bober.

Określenie intuicyjności serwisu www jest możliwe poprzez różne rozwiązania. Najczęściej jednak wykorzystywanym są badania na użytkownikach. Mogą się one odbywać w sposób moderowany lub nie – obserwacja zachowania badanych, czy ich własna ocena dotycząca np. dotarcia do wyznaczonych treści, pozwalają na całościową ocenę portalu pod względem intuicyjności. Takie badania są naprawdę cennym źródłem wiedzy. Nawet jeśli witryna wydaje się być początkowo zaprojektowana w sposób, który uwzględnia zarówno aspekt wizualny, jak i dostosowanie do wymagań użytkowników, to właśnie badania najlepiej weryfikują czy podjęte przez nas decyzje miały słuszność – mówi Mateusz Bober.

Czy każda strona www powinna być dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych?

W 2012 r. w Polsce weszło w życie Rozporządzenie Rady Ministrów, które określa jakie standardy muszą spełniać strony serwisów służb i administracji państwowej. Planowane zmiany w ustawie mają docelowo zostać wprowadzone do 2020 r. Wymóg ten jest jednak stawiany jedynie przed urzędami i instytucjami państwowymi. Tymczasem każdy przedsiębiorca, który dysponuje stroną internetową powinien dostosować ją do ww. funkcjonalności.

Głównym argumentem przemawiającym za wdrożeniem tych rozwiązań jest możliwość poszerzenia swojego grona potencjalnych klientów. Obecnie takie rozwiązania są w dużej mierze oferowane przez firmy, których działalność w jakimś stopniu dotyka spraw lub usług dedykowanych osobom niepełnosprawnym. Tymczasem dostosowanie serwisu do różnej grupy odbiorców może zwiększyć szanse biznesowe każdego przedsiębiorcy.

Serwis uwzględniający standardy WCAG 2.0 jest również świetną opcją w budowaniu pozytywnego wizerunku w oczach klientów. Zapewnienie swobodnego przeglądania treści na stronie sprawia, że firma kojarzy się z otwartością. Ponadto pokazuje, że rozumie i może zaspokoić różnorodne potrzeby swoich klientów.

Nie należy zapominać, że dla niektórych niepełnosprawnych internet jest nierzadko jedynym oknem na świat. Przystosowanie swojej domeny do niezbyt wygórowanych standardów nie musi być sprawą skomplikowaną. Kluczowym jest tu wybór firmy, która w sposób właściwy zaprojektuje oraz wdroży taki serwis. Warto w tej kwestii stawiać na doświadczonych usługodawców. W tym roku przygotowany przez nas serwis UKE.gov.pl zajął pierwsze miejsce w konkursie „Strona Internetowa Bez Barier”, zaś serwis Urzędu Miasta Lublin został w nim wyróżniony. W naszym portfolio znajdują się liczne realizacje dla urzędów i instytucji państwowych. Doskonale wiemy więc, jakie standardy powinna zachować dedykowana osobom niepełnosprawnym strona internetowa – podsumowuje Marcin Wojtoń.

Propagowanie świadomości w dostępie do informacji jest kwestią ważną, szczególnie, iż w Polsce jest 5 milionów osób niepełnosprawnych, co stanowi 12% społeczeństwa. Zapewnienie im godnych standardów w kwestii dostępu do informacji jest obowiązkiem wszystkich administratorów stron internetowych.

 

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
NAJNOWSZE Z RP.PL
REKLAMA
REKLAMA